Съдбата на „Градски транспорт” решават до дни
Съдбата на „Градски транспорт” решават до дни / снимка : dariknews.bg/архив

Кметът на Пловдив Иван Тотев е възложил на общинското предприятие „Организация и контрол на транспорта” да представи доклад за екологичното състояние на автобусите на фирма „Градски транспорт”, научи Дарик радио.

В зависимост от резултатите в доклада, който трябва да бъде готов другата седмица, ще бъде взето решение, дали да бъде прекратен договора на превозвача с общината, подписан през 2010-та година. Според клаузите в него, от 1-ви януари тази година, всички рейсове на фирмата трябва да бъдат с минимален екологичен клас Евро 3.

До този момент едва 20 от общо 63-те автобуса на Батаклиев отговарят на това условие и има вероятност договора с него да бъде прекратен. Ангел Батаклиев е поискал едногодишна отсрочка за изпълнение на тази клауза и все още чака решение от страна на кмета Иван Тотев.

Към момента в Пловдив се движат още над 100 автобуса на останалите превозвачи, които съща са с екологичен клас под Евро 3.

Това е така, защото в договорите им, подписани през 2007-ма година, няма клауза, която да изисква какъвто и да е екологичен клас, обясни зам.-кметът по транспорта Александър Държиков. Миналата година Община Пловдив прие наредба, според която във всички бъдещи договори свързани с превозването на пътници ще има условие, автобусите да са с минимален екологичен клас Евро 3 или 4, разказа за Дарик главният еколог на общината Стефан Шилев. Новите текстове са в съответствие с директива 1370 от 2007-ма година на Европейския съюз, според която до 2019-та година страните в еврозоната трябва да съобразят условията в конкурсите си с изискванията за намаляване на замърсяването на въздуха. Отделно има и инициатива на Евросъюза, чиято цел е до 2020-та година, вредните емисии във въздуха да бъдат намалени с 20% спрямо 1990-та година. Дейностите в нея предвиждат постепенно въвеждане на биогорива и изваждането от употреба на автобусите с нисък екологичен клас. Редица европейски градове като Любляна, Потенца и дори румънският Плюещ са замениили рейсовете от екологичен клас 1,2 и 3 с такива, които използват биогорива. Резултатите им сочат спад с между 13 и 98% на различните вредни емисии на въздуха.

За съжаление биогоривата в България се използват предимно за добавки, каза още за Дарик главния еколог на община Пловдив Стефан Шилев.