19 май - ден за борба със затлъстяването

hrana
hrana / dariknews.bg
От месец май 2011 година в нашата страна се отбелязва Европейския ден за борба със затлъстяването. Поради нарастване броя на хората с наднормено тегло и затлъстяване е необходимо да се обърне внимание на жителите на Европа за свързаните с това заболяване рискове от сърдечно-съдови и метаболитни заболявания.

Мисията на Европейския ден за борба със затлъстяването е да създаде по-здрава Европа, като значително намали броя на гражданите в ЕС със заболявания и преждевременна смърт, свързани с наднорменото тегло и затлъстяването.
Днес наднорменото тегло е сериозен здравословен проблем, поради доказаната пряка връзка със заболявания като атеросклероза, високо кръвно налягане, захарен диабет тип 2, сърдечен инфаркт, някои злокачествени заболявания и повишени нива на мастите в кръвта, които съкращават живота с около 7-10 години.

Затлъстявянето е на второ място след тютюнопушенето като причина за преждевременна смърт. В 90% от случаите затлъстяването е свързано с нездравословни хранителни навици и понижена двигателна активност.
Профилактиката на наднорменото тегло и затлъстяването трябва да започне още от детска възраст в детските заведения и в семейството.
Създаването на здравословен модел на хранене и оптимална двигателна активност от детството намалява здравния риск от появата на редица заболявания в по-късна възраст.
Препоръки за профилактика на наднорменото тегло и затлъстяването:
  1. Ежедневна оптимална двигателна активност, която да включва енергично ходене пеша минимум 30 минути, разходки на открито в парк и планина, спортни занимания като плуване, игри с топка, тенис, ски, футбол, йога, каране на колело, ролери, кънки и др. Родителите заедно със своите деца е необходимо да прекарват повече време навън като играят, спортуват и се разхождат. Децата от ранна възраст да се занимават със спортни игри, които да са съобразени с техните желания и възможности. Какъвто и спорт да избере детето е важно да е го прави с желание и да доставя радост. Важно е да заменим седенето пред телевизора с каране на колело или други спортни игри.
  2. Създаване на здравословен модел на хранене, като се спазват препоръките за консумация ежедневно на повече пресни плодове и зеленчуци, пълнозърнести храни, нискомаслени млека и сирена, постни меса, бобови храни и риба поне два пъти седмично, ниска употреба на сол, захарни изделия и подсладени газирани напитки. Необходимо е да се приема ежедневно достатъчно количество вода и в умерени количества алкохолните напитки Храната трябва да се приготвя по начин, осигуряващ нейното качество и безопастност.
Профилактиката на наднорменото тегло и затлъстяването е гаранция за по-добро здраве и качество на живот, поради което е важно да се предприемат мерки за повече двигателна активност и здравословно хранене във всяка възраст.