Публично- частното партньорство е най- късата писта за изграждане на тунел под Шипка
Публично- частното партньорство е най- късата писта за изграждане на тунел под Шипка / netinfo

Областният управител Цветан Нанов и кметът на община Габрово Томислав Дончев ще изпратят писмо до Фонд „Републиканска пътна инфраструктура”, с което официално да изискат наличната техническа документация за изграждането на Тунела под Шипка. До това решение се е стигнало по време на срещата на двамата управляващи с инж. Кирил Ерменков – бивш министър на транспорта и доц. Николай Николов – негов заместник, които през 93 г. са подготвили и провели първия международен търг в България за концесия на тунела под Шипка. Тогава интересът към пътното съоръжение е бил голям, документация за участие са закупили 14 чуждестранни фирми, но по политически причини и смяна на правителства до финализация на процедурата не се е стигнало.

Срещата е инициирана от сдружението „Нашето по-голямо Габрово”. На нея стана ясно, че различни хора и институции притежават предпроектна документация за тунела от различни години, която трябва да се събере на едно място, тъй като според пътните експерти не се налага значителна актуализация на съществуващите проучвания и могат да се ползват и сега. Николай Николов увери, че през 90-те години документацията е проверявана от френски експерти и техните данни и суми напълно се покриват с тези на японците, правили проучване през 2001 година.

Като варианти за търсене на финансиране бяха обсъдени създаването на публично-частното партньорство и използване на средства от структурните фондове на ЕС. „Публично-частното партньорство е най-късата писта за реализацията на този проект, тъй-като инвеститорския интерес и сега е голям, още преди официалното обявяване на международния търг” – единодушни бяха присъстващите. Това не изключва и други варианти като опит проекта да се включи като алтернативен по Оперативна програма „Транспорт”, също да се внесе в Съвета за структурна политика към МС като приоритетен на национално ниво.