Ако Върховният административен съд вземе под внимание мотивите на Световния фонд за дивата природа и частните лица, оспорващи трасето, по което се предвижда да минава пътя към тунела под Шипка, проектът ще се оскъпи многократно. През ноември се очаква магистратите да излязат с решение. На последното заседание на ВАС в началото на октомври е даден срок от 10 дни на страните да представят допълнителни документи.
“Ако бъде уважена жалбата на жалбоподателите, трасето, което в момента се изпълнява за етапи 3 и 4, и за самия тунел, ще бъде на практика отхвърлено. Ще започнем не отначало, но оттам, откъдето бяхме преди няколко години. Това няма да спре самия проект, но означава, че той ще отиде напред във времето, тъй като тунелът по трасето, което е алтернативно е над 7 км. и означава десетки милиони евро допълнителни инвестиции, които на този етап няма откъде да бъдат намерени”, заяви пред журналисти Областният управител Николай Григоров.
Областният управител беше категоричен пред журналистите, че тунелът под Шипка е в петте приоритета на оперативна програма “Транспорт” през 2014 – 2020 и няма как да бъде спрян, в случай че ВАС се произнесе в полза на МОСВ.
“Автомагистрала “Струма”, тунелът под Шипка, пътят Враца – Монтана, жп линията Карнобат – Синдел, участъкът от магистрала “Марица” до Свиленград към този момент са приоритетните обекти по оперативна програма “Транспорт”. Те са с готово финансиране. По тях се работи. Вложени са средства и те трябва да бъдат завършени. На този етап няма смущаващи индикации, че западният обход на Габрово и тунелът ще отпадне от оперативната програма. По-смущаващо е решението, което се очаква от ВАС по отношение на трасето. Определено имам притеснения за решението на съда, че би могъл да уважи жалбата на Световния фонд за дивата природа и няколко физически лица от Габрово”, каза Николай Григоров.
Тунелът под Шипка няма как да е готов през 2014 година, коментира Николай Григоров по повод заявеното от лидера на ГЕРБ Бойко Борисов. Бившият премиер заяви, че ако ГЕРБ са на власт тунелът е щял да бъде завършен догодина.
“Това може да го каже човек, който абсолютно не е запознат и говори политически, а не експертно”, допълни още той.