/ Дарик Добрич
Новоприетите учениците в професионални паралелки са повече от тези в профилирани в Добричко, показват данните на Регионалното управление на образованието (РУО). През настоящата учебна година осмокласниците, учещи професии, са 660 в 32 паралелки, срещу 510 в 21 с профилирано обучение, съобщи в ефира на Дарик началникът на РУО Жоро Тошков.
 
План-приемът е бил разписан за 1508 осмокласници - 962 в 37 професионални паралелки и 546 в профилирани. 1360 са завършвали седми клас в Добричка област миналата учебна година. Реалността обаче е 1170 записани, посочи Тошков, като отбеляза, че профилираните паралелките са по-пълни от професионалните.
 
От приема са отпаднали само професионални класове - по един в СУ в Балчик, в Стефаново, ПГ по ветеринарна медицина, ПГ аграрно стопанство и ПГ по туризъм в Добрич. Основната причина за по-малкия брой ученици от планираното е миграция - в чужбина или във Варна и други градове. Има и такива, които повтарят класа. По-голям прием е направен само в най-голямото училище в региона - СУ „Св. Климент Охридски“.
 
Ако сме реалисти, би трябвало да направим промени в план-приема за догодина и то именно за отпадане на класове в профилираните гимназии, каза Тошков. Той обаче уточни, че предложенията се правят от училищата, след което експертите в РУО сравняват желанията и данните и предлагат окончателен вариант в Министерството. Началникът смята, че има училища, които "искат да си задържат учениците", но това е погрешно, защото децата не са техни, а на града, държавата и света.

Той препоръча по-внимателно семейно планиране и реалистичен поглед към бъдещето. Тошков даде пример, че от години няма прием за шлосери, а тази професия се търси много на пазара на труда.

На тези разминавания МОН реагира с приоритетни направления, допълнително финансиране и защитаване на професии, въвеждане на дуално обучение. Правят се и смесени паралелки с по две професии.

На държавата трябват технически кадри, общо образование има достатъчно“, каза Тошков и попита колко от завършилите висше образование работят по специалността си или на нивото на ценза си.