Открити фосили разпалиха дебата за произхода на живота на Земята
Открити фосили разпалиха дебата за произхода на живота на Земята / ThinkStock/Getty Images

Учени оповестиха, че открили фосили от многоклетъчни организми - еукариоти, живели преди 1,56 милиарда години, съобщи Франс прес. Твърденията им връщат назад във времето произхода на комплексния живот на планетата.

"Откритието връща назад във времето с близо 1 милиард години появата на макроскопичните многоклетъчни еукариоти", заяви съавторът на изследването Маоян Чжу от Китайската академия на науките в Пекин.

Твърденията му обаче са оспорвани от Джонатан Антклиф от Оксфордския университет във Великобритания. "Трябва да се прави разлика между многоклетъчни еукариоти и колонии едноклетъчни организми", каза той.

Животът на Земята се зародил от комети?

Първите форми на живот, появили се на Земята преди около 3,5 милиарда години, са били едноклетъчни организми, съставени от една-единствена клетка без ядро, като бактериите. Формите на по-комплексен живот, като растения и бозайници, притежават клетки със събран в ядрата им генетичен материал. Предишни изследвания показаха, че еукариоти съществуват отпреди 635 милиона години.

Новооткритите от Маоян Чжу и екипа му фосили са овъглени отпечатъци. Намерени са в Северен Китай. Повечето фосили са с издължена форма - достигат дължина 30 сантиметра и са широки 8 сантиметра.

Поредица звездни експлозии преди милиони години повлияли върху климата на Земята

"Това, естествено, са най-древните многоклетъчни еукариоти", поясни Филип Донахю от университета в Бристол във Великобритания.

"Все пак не съм убеден, че еукариоти оставят подобни овъглени отпечатъци, защото що се отнася до морфологичните им особености, става въпрос за прости организми, които не се отличават с многообразие", предупреди Абдеразак ел Албани от университета в Поатие, Франция.

Резултатите от изследването са публикувани в Nature Communications.