Астрономи откриха комета без опашка
Астрономи откриха комета без опашка / ThinkStock/Getty Images

Астрономи са открили първата по рода си комета без опашка, съставът на която може да даде отговор на отдавнашните въпроси за формирането и еволюцията на Слънчевата система, предаде Ройтерс.

Новооткритата комета, известна като C/2014 S3, е наречена Манкс - на порода безопашати котки. Съставена е от скалист материал, който обикновено се открива в близост до Земята.

Халеевата комета е едно от най-тъмните места в Слънчевата ни система

Повечето комети са съставени от лед и други замръзнали съединения и са се формирали в мразовитите далечни региони на Слънчевата система. Изследователите смятат, че кометата C/2014 S3 се е образувала в същия регион като Земята, след което е била "изхвърлена" от "гравитационна прашка" в "задния двор" на Слънчевата система, докато планетите са се "блъскали" за позиция.

Следващата цел на астрономите ще бъде да установят колко други комети Манкс съществуват. Това ще помогне за разрешаването на дебата точно кога и как Слънчевата система се е подредила в настоящата си конфигурация, обяснява Оливие Ено, един от съавторите на проучването от Европейската южна обсерватория в Германия.

Астрономи откриха неизвестна планета-джудже в Слънчевата система

Обикновено кометите, идващи от същия регион като Манкс, се сдобиват с ярки опашки, докато се приближават към Слънцето, в резултат на изпаряване на леда от телата им и отразяване на слънчева светлина. За разлика от тях кометата C/2014 S3 е била тъмна и на практика безопашата, когато е забелязана на два пъти по-голямо разстояние, отколкото се намира Земята от Слънцето.

Направеният впоследствие анализ е показал, че вместо обичайния за кометите лед, кометата Манкс съдържа материали, характерни за скалистите астероиди от пояс между Марс и Юпитер.

Французи търсят девета планета в Слънчевата система

Кометата освен това изглежда запазена в първичното си състояние - признак, че дълго време се е намирала в мразовитите покрайнини на Слънчевата система, обяснява Карън Мийч, ръководител на изследването от Хавайския университет.