Французи търсят девета планета в Слънчевата система
Французи търсят девета планета в Слънчевата система / Guliver/Getty Images

Къде би могла да се намира деветата планета в Слънчевата система? Става въпрос за планета, която американски учени смятат, че са открили с помощта на математически модели.

Френски астрономи уточниха посоките, към които трябва да се насочат телескопите, за да се опитаме да я открием, предаде Франс прес.

Учени намериха деветата планета в Слънчевата система

"Като се имат предвид познанията за движението на планети в Слънчевата система, изследването ни позволява да се заяви, че е възможно да съществува девета планета, но не където и да е", поясни астрономът Жак Ласкар от Парижката обсерватория. Той е извършил изследването заедно с Аниес Фиенга от Обсерваторията на Лазурния бряг.

През януари Константин Батигин и Майк Браун от Калифорнийския технологичен институт изненадващо оповестиха, че голяма и далечна планета може би съществува в Слънчевата система. Твърденията им са базирани върху математически модели и компютърни симулации.

Въпросната планета, чиято маса е около 10 пъти по-голяма от земната, би трябвало да се намира на орбита, която е 20 пъти по-отдалечена от тази на Нептун. Освен това би трябвало да се движи много бавно - ще са й нужни между 10 000 и 20 000 години, за да направи една обиколка около Слънчето.

Руски учен: Няма девета планета в Слънчевата система

"Предположихме, че има планета, която е на предложената от американските учени орбита, и потърсихме влиянието, което тя би имала върху другите планети в Слънчевата система - уточни Ласкар. - Благодарение на космическия апарат "Касини", който кръжи край Сатурн от 2004 г., знаем какво е разстояние между Земята и Сатурн с точност близо 100 метра от повече от 10 години. Проучихме как това разстояние може да бъде променено от девета планета в резултат на гравитационното привличане между небесните тела."

Екипите на Ласкар и Фиенга идентифицирали две зони, в които е изключено да се намира планетата, защото въздействието й ще е несъвместимо със събраните от "Касини" данни.

Учени обясниха защо не е открит извънземен живот досега

Преди изследването научната общност не знаеше накъде да насочи поглед, за да се опита да открие планетата. "Сега намаляваме наполовина възможните посоки - отбеляза Ласкар. - Изследването позволява да се каже, че нищо не пречи на съществуването на планетата във всички други посоки."

Резултатите от изследването са публикувани в Astronomy & Astrophysics Letters.