Кип Торн
Кип Торн / БГНЕС
Райнер Вайс, Бари Бериш и Кип Торн спечелиха Нобелова награда за физика за решаващ принос към наблюдението на гравитационни вълни, предречени от Алберт Айнщайн преди 100 години, съобщи Асошиейтед прес.

Постижението променя фундаментално нашето разбиране за Вселената и отваря нов прозорец за нейното изследване, твърдят специалистите.

Нобелът за физика отиде при трима учени, наблюдавали гравитационните вълни

Тримата физици са ключови фигури в първото наблюдение на гравитационни вълни през 2015 г. Когато откритието е обявено няколко месеца по-късно, то прави сензация не само сред учените, но и сред общата публика.

Германецът Райнер Вайс и американците Бари Бериш и Кип Торн спечелиха Нобелова награда за физика БГНЕС

"Най-доброто сравнение е с откриването на телескопа от Галилео Галилей, който дава възможност да видим, че Юпитер има луни и внезапно да разберем, че Вселената е много по-обширна, отколкото мислят дотогава. С това откритие можем да изследваме процеси, които в миналото бяха абсолютно извън нашия обсег и напълно невъзможни", каза Ариел Гобар от Шведската кралска академия на науките.

Потвърдиха теорията на Айнщайн - има гравитационни вълни

С технологията, разработена от тримата учени "ние можем да видим напълно нови обекти, които още дори не се представяме", заяви Патрик Сътън, астроном от Кардифския универистет в Уелс.

За първи път гравитационните вълни са наблюдавани пряко през септември 2015 г. с американския детектор LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory), а съобщението за постижението е направено през февруари 2016 г. Това е необичайно скорошно откритие за Нобелова награда, отбеляза АФП. През септември 2017 г. друг инструмент - европейският детектор Virgo също регистрира гравитационни вълни.

Гравитационните вълни - открити с помощта на алгоритъм

Нобеловите награди ще бъдат връчени на церемония в Стокхолмската концертна зала на 10 декември - в деня на кончината на учредителя им Алфред Нобел.

Тази година паричната равностойност на наградата е 9 милиона крони (944 000 евро).