Учените за втори път засякоха гравитационни вълни
Учените за втори път засякоха гравитационни вълни / ThinkStock/Getty Images

Сензационното откритие на гравитационни вълни - колебания в пространство-времето, чието съществуване е предсказано от Алберт Айнщайн преди 100 години и беше оповестено за първи път през февруари тази година, не е просто щастлива случайност - учени съобщават, че са ги регистрирали отново, предаде Ройтерс.

Потвърдиха теорията на Айнщайн - има гравитационни вълни

Гравитационните вълни са засечени за втори път от дектори на обсерваторията ЛИГО (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory) в САЩ в късните часове на 25 декември 2015 г. (ранните часове на 26 декември по Гринуич). Единият от двойката идентични детектори на обсерваторията се намира в Ливингстън, Луизиана, а другия - в Ханфорд, Вашингтон.

За първи път гравитационни вълни бяха регистрирани през септември миналата година. Откритието беше оповестено на 11 февруари тази година и предизвика сензация в научната общност.

И в двата случая гравитационните вълни са предизвикани от сливането на черни дупки. Във втория случай черните дупки са били по-малки в сравнение с първата двойка - свидетелство за чувствителността на детекторите на ЛИГО, засекли вълните.

Алберт Айнщайн - един от най-брилянтните умове на човешкия род

Черните дупки, предизвикали новооткритите гравитационни вълни, са били съответно осем и 14 пъти по-масивни от Слънцето, преди да се слеят в една-единствена масивна черна дупка. Първи ги е засякъл детекторът в Луизиана, а 1,1 милисекунди по-късно и този във Вашингтон. Учените могат да използват разликата във времето, за да придобият относителна представа къде се е случило сливането на черните дупки преди 1,4 милиарда години.

Според учените второто откритие потвърждава, че чифтовете черни дупки са обичайно явление.

"Сега, когато сме в състояние да засичаме гравитационни вълни, те ще бъдат феноменален източник на нова информация за нашата галактика и изцяло ново средство за открития за вселената", казва астрофизикът Чад Хана от университета на Пенсилвания.