/ iStock/Getty Images
В период на висока активност, военна и търговска, навлиза пристанището на северногръцкия град Александруполис, чиято роля като терминал за износа на селскостопански продукти и полезни изкопаеми от Украйна към Средиземноморието и целия свят става все по-голяма след срещата на министрите на външните работи на Турция и Русия Мевлют Чавушоглу и Сергей Лавров за създаването на коридор за корабоплаването в Черно море, която не даде осезаеми резултати. Това пише гръцкият журналист Ставрос Дзимас в анализ, публикуван в „Катимерини“.

Подобни дискусии се водят между ЕС, украинската и гръцката страна и се отнасят до функционирането на пътната и железопътната ос през Молдова, Румъния и България към пристанището Александруполис, за да бъде заобиколено минираното и опасно Черно море.

В тази обстановка през миналата седмица с транспортния кораб „Анвил Пойнт“, който акостира в Александруполис, бяха прехвърлени 630 британски военнослужещи от специалните сили с 340 военни машини, които идват от Северна Македония.

Командосите са част от общо 4600 души (американци, французи, италианци, гърци, албанци, черногорци и македонци), които взеха участие в учението „Бърз отговор 2022“ (Rapid Response 2022) на полигона Криволак с цел виртуално неутрализиране на „вражески сили“ в случай на разпространение на украинската криза на Балканите.

През лятото обаче транспортната „треска“ в пристанището ще се увеличи рязко, защото от средата на този месец до 30 септември е планирано преминаването на американски военни части и въоръжение към и от Югоизточна Европа.

Източник, запознат с активността в пристанището, е казал пред „Катимерини“, че „през лятото ще имаме най-голямото в историята придвижване на военни средства през Александруполис в рамките на разгръщането и ротацията на военното присъствие на САЩ в Полша и Румъния“.

Изглежда, че американско-натовските придвижвания ще съвпаднат с увеличеното гръцко-турско военно присъствие и активност в източната част на Егейско море, което още повече увеличава интереса към него.

Според информации от Александруполис едновременно с военните придвижвания се провеждат дискусии за използването на пристанището за транспорт на насипни товари от Украйна към Средиземно море, които в момента не могат да бъдат изнесени поради руската блокада на пристанищата в Черно море, но и заради „задръстването“ в Босфора. Твърди се, че украинците обсъждат с ЕС и Гърция отварянето на сухопътен коридор към Александруполис за износ чрез пристанището на товари от пшеница, царевица, слънчоглед, както и желязна руда, а също и стъкло, на което Украйна е най-голям производител в света. Конкретно по отношение на стъклото дефицитът му е довел до почти пълното спиране на производството на слънчеви бойлери и фотоволтаични панели в Европа и не само там.

Същевременно украинците планират и внос, поне част от който – от Запада и главно от САЩ – през Александруполис, при положение, че пътят през Черно море е фактически затворен за тях.

В тази връзка съобщават, че първият товар от 70 хиляди тона пшеница за износ, който се опитаха да изнесат през пристанището Констанца в Румъния, е блокиран и се намира в неизвестност някъде в Черно море заради струпването на кораби в Босфора. Освен това по света продължават да се разпространяват информации, че руснаците конфискуват украински товари в Черно море и ги продават на турци, като и двете страни се отдават на пиратство и контрабанда.

От местните пристанищни власти съобщават, че поне осем пратки на товари са били извършени от началото на годината през Александруполис по железопътен начин – и то в рамките на пет дни – към Жаган в Полша, а през лятото трябва да започне прехвърлянето на военни товари и снабдяване с влак и към балтийските страни.

Информирани източници казаха, че ако дискусиите дадат резултат, Александруполис с пристанището си ще се превърне във врата за износ на украински селскостопански и изкопаеми продукти към Средиземноморието и от там към международните пазари и, естествено, за внос на стоки от Запада и Далечния изток.

Същите източници твърдят, че пристанището разполага с инфраструктура за тази роля – и ще се развие още повече с влизането на частен инвеститор, което се очаква след предстоящото отваряне на международен конкурс.

За сигурния и безпрепятствен железопътен транспорт на товари към и от Украйна в пристанището на Александруполис обаче ще са нужни известни промени в мрежата и линиите, за да се постигне съвместимост със съществуващата инфраструктура. Гръцките товарни влакове във всеки случай могат и преминават лесно през жп мрежите на България и Румъния. Целият въпрос за жп транспорта от и към Украйна трябва да бъде обсъден през следващите дни, когато в Александруполис ще пристигнат представители на гръцката железопътна компания ТРЕНОСЕ.

Перспективите на пристанището на Александруполис в областта на комбинираните превози и очертаващата се продължителна геополитическа нестабилност, която означава несигурност и в пролива Босфор, доведоха в началото на седмицата саудитски инвеститори в Александруполис, който трайно навлиза на световната карта на товарните превози.
БТА