Димитър Иванов
Димитър Иванов
Димитър Иванов е маркетинг мениджър с над 11 години опит. В момента работи в дигитална агенция Valival. Организира и води обучения по дигитален маркетинг. Живял и учил е в Япония 5 години, преди да се завърне в България, за да приложи знанията си в полза на местния бизнес.

Вярва в изграждането на доверие и връзки с потребителите като ключ към успеха. В свободното си време се отдава на нови проекти и семейството си, обича силно кафе, джаз и да се шегува.

Посочете кои според вас са трите основни предизвикателства, с които се сблъскват онлайн магазините през последната година и кои са конкретните начини, чрез които те могат да бъдат преодолени?

"Основните предизвикателства, с които онлайн магазините се сблъскват през последната година, са свързани с бързо нарастващата конкуренция във всяка една ниша, както и стъпването на европейския пазар на гиганти като Temu. Това води до поскъпване на цените за реклама. Рекламните цени се формират на база търсене и предлагане. Колкото по-голяма е конкуренцията между рекламодателите, толкова по-високи са цените.

Главен проблем за много онлайн магазини е липсата на изграден брандинг и дългосрочна стратегия. Мнозина разчитат единствено на реклами за директни продажби, но така потребителите не могат да опознаят марката и да изградят лоялност към нея. Заради това малки български брандове влизат в пряка конкуренция с Temu и големите онлайн магазини, опериращи на българския пазар, а в тази игра малкият бизнес няма как да победи.
Единственият начин малък бранд да оцелее е като предлага на потребителите това, което големите не могат да си позволят, а именно персонално отношение и обгрижване. Изграждането на стабилни връзки, доверие и лоялност може да направи един по-малък бизнес предпочитан от клиента, въпреки по-ниската конкурентност по отношение на цените на продуктите."

Посочете кои за вас са трите най-важни характеристики на един успешен електронен магазин и как те влияят на потребителското преживяване?

"Трите най-важни характеристики на един успешен онлайн магазин са бързина, интуитивност/подреденост и адекватна за пазара оферта.
Онлайн магазинът е инструмент, който хората използват ежедневно. Това го прави полезен софтуер, който трябва да се характеризира с бързина и интуитивност, а не толкова с красота. Въпреки това естетиката не бива да бъде пренебрегвана. Обикновено сме готови да направим компромис с визуалната част, но не и с удобството на използването.

Важно е хората бързо да се досещат как да използват магазина. Всяко объркване или замисляне води до загуба на клиенти. Около 95% от хората разглеждат и пазаруват през мобилните си телефони, но много онлайн търговци забравят това, докато администрират магазините си от компютрите си в офиса.

И накрая, но не на последно място, е важно да имате адекватна и конкурентна оферта. Дори най-добрият магазин няма да продава, ако офертите му не отговарят на пазарните условия. Офертата включва не само цената, но и всички елементи, свързани с клиентското изживяване – обслужване, доставка, бонуси и гаранции."

Посочете една ключова според вас тенденция в сферата на електронната търговия, която се е появила през последната една година?

"Навлизането на AI в много процеси, свързани с онлайн търговията, вече промени и продължава да променя работата. AI позволява бързо и лесно генериране на текстове за описания или реклами, създаване на изображения и видеа с цел илюстрация или реклама, както и персонализирано представяне на продуктите в магазина спрямо предпочитанията и поведението на клиента. Последното все още се развива, но съм убеден, че с увеличаващата се информация персонализираното сортиране и препоръчване на продукти ще става все по-голяма тенденция."

Посочете трите най-важни стъпки според вас при стартирането на онлайн магазини, които трябва да се имат предвид, за да бъдат постигнати бързо успешни резултати?

"Първата стъпка е да направим много добро проучване на пазара преди да инвестираме в онлайн търговия. Важно е да разберем как изглежда нишата, в която искаме да влезем, кои са основните брандове в нея, какво предлагат на потребителите, какво липсва и с какво можем да предложим нещо повече на клиентите от това, което вече получават. Правилното ценообразуване и добрите условия са ключови в онлайн търговията.

Втората стъпка е изборът на платформа за онлайн магазина, като това включва и надежден екип за поддръжка и развитие. Магазинът е инструментът, който клиентите използват за поръчки, затова неговата изправност и актуалност са ключови за успеха. Технологиите се развиват динамично и тези, които се възползват от тях, получават предимство.

Третата стъпка е разработването на добра маркетингова стратегия. Няма значение колко добър е продуктът или магазинът, ако никой не разбере за тях. Платформите, на които трябва да започне рекламата от самото начало, са Meta и Google. С правилна стратегия и добра реклама сме виждали бизнеси да се разрастват за 2-3 месеца, а някои стават лидери в областта си само за няколко години."

Какво ще търсите по време на оценяването, за да отличите успешните магазини от останалите в конкурса eCommerce Awards 2024? (съвети към кандидатстващите)

"Като част от маркетинг журито на конкурса ще търся внимание към детайлите и изграждане на комуникация с аудиторията, не само в онлайн магазина, но и в социалните мрежи и всички канали, които бизнесът използва или трябва да използва. Разбира се, ще оценявам и потребителското преживяване, но за мен маркетингът е преди всичко изграждане на връзки с клиентите и създаване на лоялна общност около бранда.

Ще наблюдавам какво прави един онлайн бизнес, което да не крещи 'Купи!' Масова практика е да се инвестират всички средства и усилия само в реклами за продажба, но това не е достатъчно за дългосрочен успех."

Церемонията по награждаването на третото издание на конкурса eCommerce Awards ще се проведе във форум "Джон Атанасов" в София Тех Парк на 10 октомври 2024 година.