/ ThinkStock/Getty Images
Успехите на децата в училище не зависят само от наследените от родителите им гени, но и от заобикалящата ги среда, показва изследване на британски учени, цитирано от изданието "МедикалЕкспрес".

Анализите на специалисти от лондонския Юнивърсити колидж потвърждават, че пряко наследените качества допринасят за постиженията в сферата на образованието, но семейният пример и среда са също толкова важни.

МОН с насоки за обучение в условията на пандемия през новата учебна година

Гените на родителите, които не са наследени от децата, също са важни и могат да имат влияние върху това колко добре се справят потомците им в училище и извън него.

iStock/Getty Images

Децата приличат на родителите си заради природата (гените, които наследяват) и заради възпитанието и грижите, които те им дават (средата, в която растат). Влиянието им се преплита.

Учебната година започва в пандемия: Кризисните сценарии на правителството

Майките и бащите предават половината от гените си на децата. Въпреки че другата половина не се предава, те влияят върху характера и интересите на наследниците. Например, родителите с по-висока генетична склонност към учене проявят голям интерес към дейности като четенето, а това създава такава склонност и у тяхното потомство.

ThinkStock/Getty Images

Изследователите анализират 12 проучвания, направени в различни държави и прилагат метод, наречен полигенна оценка, за да проследят влиянието на милиони генетични вариации върху образователните постижения при близо 40 хиляди двойки родители и деца.

Експертите установяват, че възпитанието стои в основата на поне половината от успехите в училище на потомството.

"Това се дължи основно на образованието на родителите и на влиянието, която оказва околната среда", казва доктор Жан-Батист Пенжо, който ръководи изследването.

МОН спира приемането на заявки за безплатни лагери

"Данните показват колко сложна е връзката между гените и околната среда. Въпреки че нашето изследване използва генетични методи, то дава убедителни доказателства, че независимо от генетиката, външните условия имат голямо значение, когато говорим за образование", допълва той.

Проучването е публикувано в "Американ джърнъл ъв хюман дженетикс".