„Това го пише във вестника” е максима за българските медии по света
„Това го пише във вестника” е максима за българските медии по света / снимка: Gulliver/Getty Images

„Това го пише във вестника” все още е максима за българските медии по света, почти единодушни са участници в Деветата световна среща на българските медии, която ще се състои в периода 13-18 октомври 2013 г. в София, Пловдив и Велико Търново.

Очаква се представители на над 45 български медии от целия свят да участват в дискусиите на тазгодишната среща „Медиите и националните каузи”, по данни на Българската телеграфна агенция (БТА) и Асоциацията на българските медии по
света (АБМС), организатори на събитието.

За по-малко от десетилетие интернет радикално промени журналистиката и бизнес модела на медиите в глобален план. Затова неслучайно на темата „Социалните мрежи - новото гражданско общество” е посветен отделен дискусионен панел в Девета световна среща на българските медии.

Професионализмът - водещ фактор

„Съществуващите интернет медии не се отразяват пряко както на съдържанието, така и на икономическото състояние на вестника на българите в Испания. На практика няма реална конкуренция между „Нова дума” и сайтовете на български език, които се четат тук, тъй като темите, които третираме, са различни, а и професионализмът на журналистическия екип на „Нова дума” продължава да бъде водещ фактор при определянето на читателските предпочитания”, коментира Йосиф Давидов (в. „Нова дума”, Испания), който ще участва в срещата. „Нашето онлайн издание www.novaduma.com съществува вече повече от 8 години. Все повече рекламодатели предпочитат рекламен пакет, за да имат присъствие не само в печатния вариант на „Нова дума”, но и в сайта”, допълва той.

„Вестник „Форум” не се съревновава в бързината на отразяването, той е месечник. Нашата сила са коментарите и тук, в Монреал, важи максимата „във вестника пише”, споделя Борислав Николов (в. „Форум”, Монреал, Канада).

„Поради специфичния профил на нашето списание, интернет медиите не са наша голяма конкуренция. За по-младата читателска аудитория публикуваме на интернет страницата на Националната общност на българите в Хърватия голяма част от по-интересните статии и интервюта”, допълва Диана Гласнова (сп. „Родна реч”, Хърватия).

„Стратегията ни е колкото се може по-добри професионалисти да адресират колкото се може по-широка аудитория”, споделя стратегията за успех на GRReporter.info (Гърция) и Мария Спасова. „Запълваме реална ниша в информационното пространство и засега развитието ни е възходящо. Това се дължи на отличните професионалисти, които съставят нашия екип”, допълва тя.

Преходът от печатните към цифровите източници в Европа все още е много бавен

Традиционните източници на новини доминират в цяла Европа, сочи изследване на авторитетната британска социологическа агенция YouGov от юли м.г. Проучването на достъпа до новини от различни източници е било извършено по поръчка на Школата на Ройтерс на изучаване на журналистика в Оксфордския университет. Лондонският журналист Ник Нюмън, изготвил анализа на резултатите от проучването, твърди, че „близо 8 от всеки 10 души четат новини онлайн всяка седмица, но преходът от печатните носители към цифровите източници в Европа все още е много бавен”.

Изследването анализира навиците на достъпа до новини във Великобритания, САЩ, Германия, Дания и Франция. Един от основните изводи е, че телевизията и информационните онлайн портали доминират предпочитанията, когато става дума за новини. Американците обичат да обсъждат публично новините, германците предпочитат традиционните източници, а британците не обичат да плащат за новини онлайн, предава Ройтерс.

Достъпът до новини се променя с навлизането на все повече и все по-нови мобилни устройства, които обаче не са заместител на други форми на достъп. Компютрите остават най-разпространеното средство за достъп до новини - на тях разчитат 74 на сто от анкетираните. Най-малко 20 на сто използват мобилните си телефони. Почти 7 от всеки 10 американци използват онлайн проучвания, онлайн коментари и функции за споделяне с цел да се ангажират с новините или интерпретацията им - за разлика от около 4 от всеки 10 европейци.

Традиционните медии все още играят ключова роля

Въпреки огромното разпространение на интернет и социалните мрежи, традиционните медии все още играят ключова роля при анализирането и разпространяването на новините.

Но заради бума на социалните мрежи и различните интернет платформи наблюдаваме (вече и в България) нови типове журналистика - появяват се т.нар. гражданска журналистика (през Facebook и Twitter, както и WikiLeaks журналистиката (бел.ред. от Уикипедия и „leak” - от англ. тека).

Закономерно в океана от информация все по-голяма стойност придобиват разследващата журналистика и други високо професионални жанрове, а традиционните медии продължават да са водещи. „Бъди честен с другите и пред себе си (признавай грешките си), за да ти вярват. Всички останали онлайн предизвикателства са елементарни техники, които всеки студент по програмиране или медии може да ги каже”, споделя стратегията си за успех Петър Стаматов (Eurochicago.com, САЩ) и обещава да разгърне темата по време на дискусиите в Деветата среща на българските медии в чужбина.

И действително въпросът за достоверността на информацията, публикувана в интернет, изпъкна с особена острота в началото на 2013 г., когато статутът на социалните мрежи и онлайн медиите като сериозен информационен източник беше поставен под сериозни съмнения.

„Не става въпрос дали социалните мрежи са достоверен източник или не, а по-скоро какво правят хората с тях”, коментира проф. Гилмор от Аризонския университет. В подкрепа на социалните мрежи изпълнителният директор на Twitter Дик Костоло пояснява, че основната им отговорност е да създадат платформа, а не да редактират съдържанието. В този аспект с развитието на интернет медиите професионализмът на журналистите, достоверността на информацията и качествените коментари стават все по-актуални теми. (БТА)