Родни или вносни яйца и козунаци за Великден – това е въпросът?!
Родни или вносни яйца и козунаци за Великден – това е въпросът?! / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Родни или вносни яйца и козунаци за Великден – това е въпросът?!
63519
Родни или вносни яйца и козунаци за Великден – това е въпросът?!
  • Родни или вносни яйца и козунаци за Великден – това е въпросът?!

Близо 2 седмици преди Великден пазарът плавно и полека се пълни с полски яйца и италиански козунаци, които стават предпочитаната стока заради ниските цени и атрактивната опаковка. Да очакваме ли скок в цените на яйцата в навечерието на празниците и ще изберем ли родното пред вноса?

За пореден път се утвърждава тенденцията сред родните традиции и обичаи при различните празници да се промъкват влияния от чуждата култура. И ако за Коледа и българите вече консумираме пуйка като американците и щолен като германците, все по-често за Великден си купуваме сувенирчета с великденски заек и италиански козунак. И чуждопоклонничеството не свършва дотук. Пред Дарик Мариана Кукушева от съюз „Произведено в България" сигнализира, че повечето българи ще изберат полски яйца за боядисване.

„Полските яйца са по-евтини, защото Полша разписа едно съгласие за отлагане във времето на изискването на ЕС за ферми от свободни кокошки. С оглед на това с конвенционалния начин на производство на яйца, техните яйца са по-евтини. Това е истината. Всички стоки, които съответстват на последните стандарти на ЕС, имат по-висока цена, защото самата стандартизация е свързана с инвестиране и с по-високи крайни цени за производителя", обясни Кукушева.

Хората от бранша у нас обаче опровергаха информацията, че полските яйца са по-евтини. Ивайло Гълъбов, който е член на Съюза на птицевъдите в България, изчисли, че именно родните яйца са на по-ниска цена на пазара към момента.

„Българското промишлено производство в момента е в рамките на 2,5 млн. яйца на ден. При поголовие на продуктивни птици - приблизително около 3 млн. броя. Може да се очаква, че до край на годината производството ще се покачва плавно и ще стигне до нивата от 2010 г., ако пазарната ситуация обаче е благоприятна и се промени. От основно значение отварянето на мярката от 21 и степента на усвояване на средствата по нея. В този обем обаче производството може да задоволи напълно нуждите на пазара от свежи яйца и нуждите на преработвателната индустрия на яйца. Въпросът е, че в условията на свободен пазар конкуренцията в търговските вериги не предлага на българския пазар само яйцата от български производители, а и от европейски. Интересно е да се знае, че въпросните яйца в никакъв случай по официалната информация на ЕК не са по-евтини. Обявените от статистиката цени за полски яйца предходната седмица са 125 евро са 100 кг или 7,35 евро цента на яйце, а за българските яйца - със 105 евро за 100 кг или 6,1 евро цента за яйце. Това са цени на едро и без данъци. Трябва да се знае, че ставката на ДДС в Полша е 3%, а в България - 20%. Така че не може да става въпрос са по-евтини яйца от Полша или за по-ниска себестойност. Напротив, българското производство и българските производители постигат много ниска себестойност. Къде е проблемът обаче? Проблемът е именно в различните ставки на ДДС в Полша и в България. В тази връзка ще настояваме пред финансовия министър да предприеме бързи мерки по отношение на вътрешните придобивания с фискален риск", обясни Гълъбов.

И докато по-големият интерес към полските полските яйца се дължи основно на по-ниските им цени в големите търговски вериги, то при чуждите козунаци причината е съвсем друга, смята Мариана Кукушева.

„Искрено се надявам, че българският потребител ще предпочете българския козунак, който няма опаковката на италианския, но е произведен в България. Не е натъпкан с консерванти, неговата трайност е нормална - в рамките на 5-7 дни, а не на 6 месеца", каза Кукушева.

Относно това каква е разликата в цената, тя обясни, че е в пъти. „Италианският е по-скъп, но с по-добра опаковка и с изключително мащабна реклама", каза още Кукушева.

Производителите са категорични, че има и друга много важна причина за все по-големия интерес към чуждите продукти и тя се крие в огромното им предлагане в големите търговски вериги.

„Реалният среден процент на всичките храни, които ядем в България, е между 7 и 9%. Паднаха под 10. Това е статистика за миналата година и към настоящия момент. Когато стъпиха веригите, в България бяха 30%. Знаете кой беше първият магазин. Постепенно започнаха да намаляват със свиване на потреблението и с невъзможността за достъп до крайния потребител стигнахме на този процент - 7-9%, който цитирам", обясни още Кукушева.

За да се стимулира българската икономика, от бранша припомнят, че ако всяко домакинство купи български яйца за Великден и родни козунаци, в крайна сметка тези пари ще останат в нашата икономика.

„Това би било в подкрепа на икономиката и ние правим всичко, каквото е необходимо, за да предложим яйца с най-високо качество, така че българският потребител да има причини да избере българското. Не само патриотични подбуди, а и от това, че купува най-качествените яйца възможни на пазара", обясни още Гълъбов.

А ако не ви се купуват италиански или български козунаци, можете да си омесите сами, а за яйцата - сори, ще трябва да си ги купите, освен ако нямата щастлива кокошка у дома.