/ iStock/Getty Images
България ще има парламент от шест плюс две политически сили, коментира директорът на Центъра за анализи и маркетинг Юлий Павлов на пресконференция в БТА. Той посочи, че сигурните политически формации са шест, а две са на ръба. 

От Центъра за анализи и маркетинг представиха проучване за политическите нагласи в България две седмици преди изборите. Изследването е реализирано със собствени средства в периода 15-19 септември т.г. чрез пряко стандартизирано интервю "лице в лице" на 1011 пълнолетни граждани.

Според резултатите от проучването ГЕРБ-СДС е с около 25 процента (24,8%), "Продължаваме Промяната" - с около 18% (18,2%), разликата към момента между тях е почти 7%, посочи Павлов. Следва ДПС с 12,8%, БСП - 11,2%, "Възраждане" - 10,5%, и "Демократична България" - 8,1%, след което има две партии, които са на ръба - "Има такъв народ" и "Български възход",  добави той. Това, че са съответно с 3,8% и 3,3% не означава, че те са под бариерата, отбеляза Павлов. Според него обаче не е вероятно да влезе повече от една от тях, а е възможно и нито една да не влезе.

Според Юлий Павлов до тази сутрин вероятността да ходим на нови избори е била 90%, но с промяната на геополитическата ситуация след обявената частична мобилизация в Русия тази вероятност намалява. Смятах, че вероятността е под 10% да имаме правителство, сега я оценявам под 30%, допълни той. По думите му 70% е вероятността за нови избори догодина.

Твърдят, че ще гласуват и са решили за кого около 47%, коментира Юлий Павлов. Нашите подозрения са, че тенденцията е да гласуват по-малко от тези, които в момента твърдят, че са твърдо решили, допълни той. Реално очакваме да гласуват не повече от 2,5 млн. души, посочи Павлов. Той прогнозира, че за първи път на парламентарни избори ще гласуват под 40% от списъчния състав.

Според проучването високите цени и инфлацията са на първо място сред най-сериозните проблеми пред страната, следвани от безработицата и ниските доходи и от месец-два и проблемът с енергийната криза. Павлов обобщи, че над 70% поставят икономическите проблеми категорично на първо място - високи цени, ниски доходи, проблеми с ток и газ. При това положение съм учуден, че кампанията не се води около този проблем, който е решаващ за избора на избирателите, а политическите сили водят по-скоро кампания за твърдите си ядра, коментира той. 

Изследването е реализирано със собствени средства на Центъра за анализи и маркетинг в периода 15-19 септември т.г. чрез пряко стандартизирано интервю "лице в лице" на 1011 пълнолетни граждани.
БТА