Ще можем да се отказваме от нежелани SMS-и безплатно
Ще можем да се отказваме от нежелани SMS-и безплатно / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Ще можем дa се отказваме от нежелани SMS-и безплатно
48386
Ще можем дa се отказваме от нежелани SMS-и безплатно
  • Ще можем дa се отказваме от нежелани SMS-и безплатно

За да не получаваме досадните SMS-и за участие в различни игри, ще трябва да изрично да се откажем от тях. Това обаче не означава, че самите мобилни оператори няма да могат да ни изпращат съобщения, в които ни предлагат различни нови промоции. Пред Дарик председателят на Комисията за регулиране на съобщенията Веселин Божков обясни още, че всички съобщения трябва да имат опция да се откажем безплатно от тях.

Божков обясни още, че операторът е длъжен да ни напомни, че договорът ни изтича след месец. Ако не дадем сигнал как искаме да продължим отношенията си с мобилния оператор, договорът ни ще стане безсрочен. Ето какво още каза Веселин Божков:

Европейската практика е, че когато не се изисква изричното съгласие на българския потребител, то тогава който и да е оператор, който или сам провежда тази SMS-игра, или пък чрез поръчител, няма право да осъществява тези съобщения.

Така че осъществяването на повиквания - съобщения или електронна поща с или без човешка намеса за целите на директния маркетинг и реклама, се позволяват само при предварително получено съгласие на потребителя. Може в един момент българският потребител да пожелае да получава тези съобщения, но в момента, в който той изрази несъгласие и за бъдещо получаване на тези съобщения, тогава самият оператор е задължен да остави начин - линк или телефонен номер, по който той да се откаже по всяко време от провеждането на тази промоция, маркетинг, реклама и прочие.

Тоест да изясним, съобщения от типа „Имаш шанса да спечелиш... " може да бъде изпратено само с изричното съгласие на потребителя. Така ли?

Не. дори да бъде получено, трябва да има линк, на който да се казва „Вие желаете ли да участвате в тази игра или промоция или не". Когато вие кажете „не", те нямат право да ви изпращат повече, а не както сега, се получават десетки нежелани съобщения. Мисля, че всеки един от вашите читатели е вдигнал ръце от такъв вид нагло поведение.

А това „не" ще бъде ли платено?

Не, няма да бъде платено. Изрично трябва да отбележим, че в такъв вид нежелани съобщения, когато не може да се идентифицира лицето, което ги изпраща или съобщението не включва валиден адрес, на който получателят може да изпрати заявка за отказ от получаване на съобщения, то тогава автоматично тези съобщения са забранени.

Но в същото време мобилните оператори имат право да информират своите клиенти за различни промоции, които те предлагат.

Няма нищо лошо в това. Те ги информират и толкова и в момента, в който са информирани, това са също безплатни съобщения. В момента, в който ти не желаеш повече да го получаваш, те се длъжни до оставят номер, линк, адрес и така нататък, подходящ и лесно достъпен за потребителите, на който да казват, че не желаят да бъдат занимавани с тези теми. Не може да бъдем подлагани на терор.

Ако аз се съглася да участвам в дадена игра и искам да получавам тези съобщения, мобилният оператор има ли право да предостави моите лични данни, които той има защото аз съм подписала договор с него на институцията, която организира играта.

С вашето изрично съгласие. А обикновено се получава и такова запитване: искате ли да участвате, дайте си трите имена и така нататък. И когато вие го правите, това е ваше волеизявление.

С новите текстове операторите вече са длъжни да информират месец по-рано своя потребител, че му изтича договорът.

Не. Три са основните моменти по отношение на проблема с автоматичното подновяване на договора. Първо, силно се завишава изискването за информираност на гражданите по отношение на продължителност, технически характеристики и тъй нататък. Но самите договори тук са спазени изискванията на европейската рамкова директива: първо, че максималният размер на договорите но може да превишава 24 месеца, задължително в този договор трябва да има и клауза за 12-месечен договор. И отделно, след изтичането на срочния договор, той автоматично преминава в безсрочен, ако няма изричното съгласие на абоната да му бъде подновен срочният договор.


Доста често потребители са се оплаквали, че договорите им изтичат на определена дата и те имат възможност да подновят или прекратят или да се свържат с оператора, за да се регулират по-нататъшните им отношения точно на тази дата. Това ще може ли да бъде променено по някакъв начин в закона, защото сте съгласен, че ако договорът изтича на 16 май, може да се случи нещо, така че потребителят да не може точно на 16 май да се занимава с преподписване.

Аз ви разбирам. Още повече, че операторите се изкушаваха с тази точна дата да кажат, че точно служителят, който отговоря за тези връзки, го няма в съответния кол-център и тогава автоматично подновяваха договорите. Тук, пак казвам, след като изтече договорът, той става безсрочен, тоест вече не може да има автоматично подновяване на договора и вторият момент - в едномесечен срок с предизвестие тогава вие го прекратявате договора. Тоест има няколко буфера, които защитават интересите на потребителите.

Ако проиграем случая, да речем договорът изтича на 16 май, но потребителят отива на 19 май да преподпише договора си, да предоговори условията си. В този период от 16 до 19 май важат старите му условия.

Не, в този случай, тъй като е влязъл в сила законът, срочният договор автоматично става безсрочен.

Със същите условия?

Да. И тогава вече той има две възможности, ако е забравил този срок. Едната е да отиде при оператора и да му кажат „Да, ние ви предлагаме това, той става безсрочен. Но ние ви предлагаме нов пакет от услуги, ако искате подпишете срочен договор". И тогава вече ако операторът му даде много добри услуги, пакет услуги, допълнителни бонуси, знаете, че операторите правят - някои мобилен телефон и друга предметна награда, тогава той ако си направи сметката и прецени, че е изгодно за него, той ще подпише срочен договор. Ако ли не, той потвърждава и с едномесечно предизвестие прекратява договора.