Севдалин Букович: Има кой да чисти навсякъде
Севдалин Букович: Има кой да чисти навсякъде / Sofia Photo Agency, архив
Севдалин Букович: Има кой да чисти навсякъде
35750
Севдалин Букович: Има кой да чисти навсякъде
Севдалин Букович: Има кой да чисти навсякъде
  • Севдалин Букович: Има кой да чисти навсякъде
  • Севдалин Букович: Има кой да чисти навсякъде

Интервю в "Седмицата" по Дарик с инж. Севдалин Букович, председател на кризисния щаб в Агенция "Пътна инфраструктура".

Видяхте днес "24 часа", снегът пак ни изненада.

Да, изненада ни с това, че не заваля.

Не дойде. Още ли е криза да вали сняг в България? Защо, като се обърнем към агенцията за пътна инфраструктура да говорите по тази тема, изпращат председателя на кризисния щаб? Ние все пак сме в такива ширини, в които би трябвало да си е нормално, че вали сняг.

Да, абсолютно съм съгласен, че е нормално, когато, снеговалежи, и не би следвало да ви изненадва. А защо са изпратили председателя на кризисния щаб, това е поради ангажимент на останалата част от ръководството по различни задачи.

Като криза ли приемате да падне сняг?

Не, ние не го възприемаме като криза падането на снега. За нас подготовката за зимното поддържане така наречено започва може би в агенцията след приключване на стария зимен сезон, когато го приключваме, след което във връзка с отпуснатия бюджет, разпределен и утвърден бюджет за съответната година, започва подготовката и на републиканската пътна мрежа за страната за следващата зима.

И какво подготвяте?

Ами, в тази връзка това, което, може би за тази година да говорим по-специално, за пръв път бяха проведени и процедури по Закона за обществени поръчки за сключване на договори за поддържане на републиканската пътна мрежа и зимно поддържане, които са за срок от 4 години.

Това са, четох, 30 процедури за всяко от регионалните ви поделения.

Това са 30 процедури, да, това са за регионалните...

По окръзи, така да се каже, по области, да.

...по областните и отделно за поддръжка на автомагистралите. Мога да кажа, че до настоящия момент са подписани 20 договора, 2 са в процес на съгласуване, говоря по различни процедури, които са проведени. Има обжалвания от участниците, изчаква се...

Другите 8 са с обжалвания.

Другите 8, не, те някои бяха с обжалвания и са подписани, след като са се произнесли компетентните органи, че не са нарушени процедурите и не са...

И колко ще останат във, Комисията за защита на конкуренцията и...

За останалите там, където има процедурите, са предприети мерките за сключване...

Колко са такива?

Осем.

Осем, значи, все пак осем, така.

Да, 8, за които са предприети следните мерки, са удължени договорите в съответните за поддържане на... със сроковете до 31 март на фирми, така че във всяка една област, във всяка една територия на страната да има фирма, която да бъде осигурена за поддържане на републиканската мрежа през зимата.

Тоест има кой да чисти навсякъде.

Има кой да чисти навсякъде.

Сега, как ще чакате с метли и снегорини, та като падне снежинка, да я хващате във въздуха, както нареди министър-председателят Бойко Борисов?

Сега, това е може би малко по-силно казано. Организацията, която е създадена в съответните, на територията на цялата страна, са подписани, първото като организация бих могъл да кажа, са разработени оперативни планове съвместно със структурите на агенцията, това са областните пътни управления, областните дирекции на Министерството на вътрешните работи и структурните звена на Главна дирекция "Гражданска защита". Под ръководството на областните управители тези оперативни планове за взаимодействие, където са уточнени местата, където ще бъдат изградени опорни пунктове, където ще бъде разположена техника и там, където ще бъдат съсредоточени и разполагането на т.нар. инертни материали за обработка на...

Е сега стоят ли в момента тия снегорини да чакат снега?

Да, там има определени базови места, на които част от техниката е изкарана, на такива възлови места.

И в тях шофьорите стоят и чакат снега.

Сега, там се... Не, те не стоят в машините. Това са пунктове, в които те седят в помещения, които са отопляеми, оттам наблюдават и съобразно обстановката или времето извършват, поддържа се постоянно дежурство и съответно в зависимост от обстановката те взимат мерки за решаване на различни въпроси. Защото не е само падането на снега, има опесъчаване на участъци, които замръзват във връзка с ниските температури, ликвидират примерно паднали камъни, дървета по пътищата, които също биха нарушили безопасността на движението по пътищата.

Тоест това са си едни хора, които цяла година си работят по пътищата и ако не чистят сняг, чистят камъни.

Да, които си работят по пътищата, да, и се занимават с друг вид дейност по поддръжка на пътищата. Това са сключените договори с фирмите.

А какъв е стандартът за почистване, колко време след първите снежинки почвате да ги хващате? Чакате да се натрупа ли, или веднага започва да се чисти?

Не, по принцип на базата на разработените планове, които ги имаме, приоритетното, когато започват със, валежите от, така да кажем, от сняг, се информират и там, където започва натрупване от сняг, започва съответната обработка на републиканските пътища. Това са, най-често започва по високите проходи, така както сутринта имаше превалявания по проходите Петрохан, Прохода на републиката, Шипка, където се взеха мерки за опесъчаване.

Там чисти ли се в момента? Или само се опесъчава?

Да. Опесъчава се и се чисти в зависимост от натрупаното количество сняг.

Има ли някъде натрупан сняг?

Няма. Снегът, който е натрупан, е недостатъчно количество. Може би...

Вие ги хващате снежинките, преди да паднат.

Да, такива са указанията на министър-председателя. Така, впоследствие вече в зависимост от обстановката може да нарастват силите и средствата, които се привличат за ликвидиране на тези последствия. Но съгласно разработените планове, говорим при едни по-обилни снеговалежи, разработени, че приоритетно започва почистването на автомагистралите, пътищата първи клас, втори клас и след това впоследствие трети клас.

Т.е. тези за селата пътища чистят ли се или не?

Да, чистят се, но съответното... приоритетно, казвам. Ако в една област се натрупа най-много сняг, не може всички да се пуснат едновременно навсякъде. Приоритетното - магистрали, разчистване на първокласните пътища, където е по-интензивен трафикът, втори и трети клас.

Вие не отговаряте, да кажем, за, вътре за градовете.

Така, вътре за градовете не отговаряме...

Извън селищата...

...и за общинските пътища. Агенцията отговаря за поддръжката и зимното поддържане на пътищата. Това са на автомагистрали...

Колко километра автомагистрали има в България в момента действащи?

Някъде има автомагистрали 417 км.

А колко е първокласната пътна мрежа?

Първокласните пътища, които са, някъде са към 2975 км.

Така. Втора класа?

Втори клас около 4000 км и трети клас пътища са 11 489 км.

Грубо казано, в България има 20 000 км...

Така. В България има...

...пътна мрежа.

...пътна мрежа първи, автомагистрали, първи, втори и трети клас близо 19 196 км. Отделно от това има общински пътища и това са... улиците в страната.

...какъв е потенциалът обаче на техниката за почистване? Колко може да бъдат изчистени километра едновременно?

Едновременно предвидено за зимното поддържане с тези сключени договори за тези години е привлечена техниката, която се предвижда от сключените договори, която е от фирмата, ще бъдат някъде около 1500 машини. Те са различни специализирани машини...

И те колко могат да изчистят?

Ами, за едновременно те са предвидени за различните участия, че може да се почисти и да се поддържа републиканската пътна мрежа, но ако едновременно...

Т.е., ама без трети?

Първи, втори и трети.

Т.е. искате да кажете, че може да изчистите с наличната техника, ако падне сега един сняг в цяла България, да изчистите 19 000 км за един ден примерно?

Да, може. За един ден малко ще е трудно, затова ви казах, че приоритетно се почистват, от магистралите, първи, втори, трети клас. Никой не е в състояние в рамките, при едно натрупване на 50, 20 или 30, или 50 см едновременно в рамките на...

Не, въпросът е какви са реалистичните очаквания.

Реалистичните данни...

Защото очевидно е да ги хващате от въздуха, че не е реалистично, нали, снежинките.

Реалистичните ще вземем. Сега, ако продължат валежите и постоянно вали, дори и да мине машините, които почистват, след тях пак ще се натрупа сняг. Това е същото, но разчетите са, че в рамките на един обилен снеговалеж след приключването в рамките 24 часа, в зависимост от снеговалежите, могат основните пътища да бъдат почистени. Впоследствие до 2-3 дена да се ликвидира абсолютно всичките...

Основни пътища наричаме магистрали, първи и...

Първи и основни, част от втори клас, които са приоритет.

...и част от втори клас. Всички снегорини навсякъде ли ще имат джипиеси за проследяване? Хиляда и петстотин джипиеса...

Сега, в момента джипиесите, системата, която е предвидена, тя е сключен, е изискване, което е заложено в новите сключени договори. В момента системата на, това е към всяка една машина, която ще участва в зимното поддържане, да бъде инсталирана джипиес система.

Т.е. тези 20 плюс 2, 22 нови договора, всички снегорини ще бъдат с джипиеси и пътната агенция ще знаете кой къде колко чисти.

Да. Това е предвидено съгласно...

За старите осем не.

...договорите. За старите осем не. Не е предвидено в старите договори, а след това впоследствие вече с провеждане на следващи процедури и уточняване ще бъдат включени.

А тези договори ги сключвате, някъде прочетох, за 4 години напред...

Да, тези договори са за 4 години.

...този път вече.

Което би позволило на фирмите тази и следващата година да...

Да си планират.

...инвестират средства и за закупуване на по-модерна и по-мощна техника, която да осигури поддържането на пътищата.

Като няма първи сняг, да говорим за последния дъжд. Вие, кризисната част ли разглеждате наводняването на южната дъга на София?

Сега, за южната дъга на София по принцип отговаря столична община за поддържане.

И там обаче започна един спор кой е виновен. Вие сте проверили, Агенция "Пътна инфраструктура", и казвате, че пътната отсечка е строена качествено, но проблемът бил, за наводнението й, довлечените от водата боклуци от деретата, които са задръстили водостопа.

Да, това беше установено от проверката, която беше...

Е вие, защо вие проверявате, като нямате нищо общо?

Сега, независимо от това, защото Агенцията "Пътна инфраструктура" беше възложител по изграждането на отсечката за реконструкцията на околовръстния път.

А каква е логиката пък те да строят, пък общината да отговаря и сега да си прехвърляте...

Сега, съгласно закона за пътищата републиканските пътища, които преминават през урбанизираните територии на населените места, за тях отговарят общините, през чиято територия минават.

Но вие ги строите.

Да.

Така е по закон.

Така е по закон. И в тази връзка...

Обаче, добре, като е започвал този строеж, не е ли трябвало да бъде помислено, че отгоре има села, застроени масово с нови къщи, в които няма добро отводняване, и пътят да се прави като за това, а не като че ли това е швейцарско село отгоре с отлични канализации?

Те са предвидени въпроси, те са предвидени действително отводнителни канали...

Ама предвидени ли са като за много лошо състояние...

Сега, не мога да кажа въпросите, това са утвърдени проекти, които са съществували, които са минали на съгласувателно, сега да не се бъркам там, където са суперспециалистите, където са взети оценки съгласувателни още при обсъждането на проектите и утвърждаването, а и при самото изграждане, където са вложени, и считам, че по оценката, която участваха нашите представители в проверката, това са от централния институт на агенцията и от Дирекцията за експлоатация и поддръжка на републиканската пътна мрежа, те дадоха становището, че, по проектите, че причината по проектите, по изграждането не е причината за това наводняване.

Пътят при Кресна, нали, по-скоро изчезването на част от него, част ли е от работата на кризисния ви щаб?

Сега, той е част от работата на кризисния щаб дотолкова, че да се създаде по принцип, да се види събитието, да се предприемат съответните мерки за обезопасяване на движението, а впоследствие вече, нали, при възникване на такива случаи съответно се възлага на поддържащата фирма, която отговаря за поддържането на пътищата, съответно извършването на ремонтни дейности.

Кога ще бъде отворен пътят?

По принцип непосредствено ежедневно имаме представители от местната структура, това е областното пътно управление, по извършващите се аварийни и ремонтни дейности на обекта. Същевременно и ежедневно централната администрация на АПИ даже и вчера, и онзи ден членът на управителния съвет и председателят г-н Лазаров и Божидар Йотов бяха на място. Засега се предвижда към сряда...

Тоест ще, направо приятно ме изненадвате, защото е казал Божидар Йотов, че за 10 дни ще бъде отворен. Ако вярно бъде 10 дни от събитието, нали, това съвпада наистина в сряда да работи.

Да, към сряда да бъде отворен. Засега се предвижда към сряда да бъде отворен. Ежедневно се...

...малко са случаите в България някой да каже...

Ежедневно се извършват контроли и се следи непосредствено, и се отчита дейността ежедневно по извършване на ремонтните дейности.

Тоест хората смело могат да планират пътуванията си през Кресненското дефиле към Югозападна България, курортите там, и към Гърция, за Бъдни вечер могат да бъдат.

Надяваме се и съм силно уверен, че това ще се случи и ще можем да осигурим безопасното движение на пътуващите, на гражданите на страната за коледните и новогодишните празници по този път.

А там защо пропадна пътят?

Сега, това е от, може би, където... това е силното течение по река Струма, на която подкопават самия скат, който е на пътя, и оттам вече се получава пропадането на самото пътно платно.

Добре де, този път, като е правен, той така сега може да пропадне другаде.

Трудно е, сега това, някой път срещу природата не можем да се борим.

А последно, работи или не работи пътният възел при Драгичево? Това е завоят пак за Югозападна България.

Говорим това за Даскалово, където е...

Даскалово, да, да.

...за новия пътен възел, да, през пътния възел се пропуска...

Там може да си се завива вече.

Може, пропуска си се в съответно...

Пак ли има задръствания? Вие гледате ли на това като на криза?

...задръстванията, това е по въвеждане на временна организация за движението, точно затова беше поставено, че да се пусне движението и до края също, също до края на тази година се стремим да се пусне движението може би по едното платно на автомагистралата, с което именно да се избегнат тези задръствания през прохода Владая за зимата.

Е, добре, дайте да изясним кой е виновен. Значи, аз там като минавах, в едните две платна, нали, на тази, да го наречем не магистрален, но широкия лентов път, където има мантинела в средата, има огромно задръстване за излизане от София, в петък и в събота, и отсреща две платна стоят празни, а двама полицаи се мотаят някъде по-нататък. Кой отговаряше за това да се реши въпросът три платна да се отворят в едната посока?

Сега, в тази връзка, във връзка с движението за осигуряване, нали, все пак това са дадености, които съществуват, се въвежда през този период и през лятото, и сега във връзка с празници, събота и неделя, въвеждаме така нареченото реверсивно движение. В едната посока, когато е в празници, в навечерието на празниците, да идват от София...

За излизане от София три платна...

...трите платна, а в следващите дни, прибирането, последните дни, да кажем, в неделя вечерта или последния ден на празниците, обратното движение към София да бъдат отворени повече платна.

Вижте, аз веднъж минах оттам и го нямаше това в събота. Мои колеги разказаха, в друго време пак го нямаше.

Това започва от петък вечерта, в навечерието.

Да де, ама го няма.

Има го. Това се въвежда, това реверсивно движение се въвежда съвместно със, е подписано и е от областните пътни управления и структурите на Пътна полиция.

Кой отговаря? Кой? Катаджиите трябва това да правят.

То е разписано и останалото регулиране на движението е във функциите на Пътна полиция.

Тоест, ако не го правят, трябва да питаме катаджиите. А вие като почнахте ремонта и знаехте, че ще има такава криза, защо не направихте примерно един малък обход, каквито съм виждал да се правят по света, примерно под километър би изглеждало това, така че, докато те си строят там шест-седем месеца, да се минава по един временен път? Това е нормална практика в цяла Западна Европа, по която да, да турите един временен асфалт, по който колите да минават. Това ще струва много по-малко, ако кажете, че няма пари, от парите, които похарчват хиляди, стотици хиляди хора да седят като в най-тежка криза и да чакат.

Трудно е да отговоря, това има специалисти, които са предвидени. Всяко едно такова нещо...

Не, понеже сте кризисен щаб, нали, а това е очевидно...

Не, това не е функции на това, което е, и на кризисния щаб. Това са функции, това са неща, които се обсъждат, когато още при самото изграждане, при въвеждане на организацията на движението при изграждане...

И не се е сетил никой, и нещата стигат до кризисен щаб.

Сега, не е въпросът дали се е сетил или, въпросът е на обсъждане и съгласуване дали е било най-удачно или посредством това ще се оскъпи и самото изграждане на тези...

А за маркировките кой отговаря?

За маркировките отговарят областните, т.е. областните пътни управления, които възлагат на...

Там, като се правя тази организация... минавал ли сте оттам?

Да, минавал съм много често.

Е, смятате ли, че това прилича на ремонт, който се прави в Германия или в Австрия?

Сега, просто това са дадености, които съществуват за България. Сега, ремонти, навсякъде има специфични особености при извършващите се ремонти, но считам, че и строителите, и особено като възложители, които ние следим и извършваме...

Слагат се табла например, на които пише какво е задръстването. Хайде, да не говорим чак за такива чудеса, като вие да информирате на всеки час например за какво става дума, хората да използват други обходни маршрути. Слагат се, най-малкото да сложите едни усмихнати личица, че остават 500 метра до края на тази тапа, а пък на 3 км преди това да има едно тъжно личице и да пише 3 км, да знаят хората, нали, а не да са като в България.

Това е едно желание, което агенцията като замисъл съществува и се казва "Система за управление на автомобилния трафик", на който като замисъл съществува, предвижда се за в бъдеще да се изгражда. Не само говорим за тази тапа там, а и на места, където има възлови кръстовища, на които да се подобри информацията за пътуващите за задръствания, за затворени участъци. Като такава система, има го като идея от агенцията да се въвежда...

Защо не става? Защо накрая опира всичко до кризисен щаб?

Защото това е, нужно е да се инвестират средства, за които все пак...

Пари няма.

...да се изплаща веднага. А изхождайки, изхождайки, като ги поставяме, точим средства от европейски, чрез европейски програми, за да бъдат реализирани различни идеи.

Като казахте пари, да кажем за винетките. Винетките остават на същата цена, нали? Като миналата година. Масовата беше 67 лв. за...

Да.

...за лек автомобил. Това, което ми е интересно обаче, защо все в последния момент ги пускат да се продават? Значи, сега мога ли днес да отида да си я купя, а не другата седмица, която е точно преди празниците и човек има много задачи, а и ако ще пътува някъде до след Нова година, започва едно търсене, има ли, няма ли винетка? Какъв е проблемът на 1 декември човек да отиде и да си купи винетка за следващата година?

Винетките действително в момента няма да има повишаване на стойността, с новите винетки. Може би най-съществената промяна, която е по дизайна на винетките, който се изисква...

Това ще го обсъдим. Вие кажете кога, кога ще се купи тази винетка?

Винетките вече могат да бъдат закупени за следващата година, от следващата седмица ще бъдат пуснати по областните...

В понеделник?

От понеделник натам могат да бъдат купени...

В понеделник във всички областни управления.

Областни пътни управления.

Кога ще са по бензиностанциите?

Това са 27 пункта. Отделно, където се предвижда също да бъдат заредени и с пунктовете на ГКПП и съответно към разпространителската мрежа.

Тоест кога ще са по бензиностанциите винетките? Кажете един ден и да проверим дали ще бъдат.

Ами, това ще зависи, ние, ние снабдяваме разпространителска, със структурата, която има сключен договор за разпространение. Ще им бъдат предоставени винетките на тях.

А имате ли отговор на този въпрос, защо пак всичко е в последния момент? Точно преди Коледа.

Ами, защото по принцип процедурата, която се проведе, трябваше да се сключи процедурата за изготвянето на новите винетки. Бяха повишени изискванията към защитата на винетните стикери и за тяхната изработка, и съответно за разлика от миналата година, когато в последния момент беше снабдяването...

То не беше в последния, то беше след последния момент, нали, може да се каже. Така че...

Не, в последния, защото...

...в известен смисъл напредвате.

Тази година ги пускаме по-рано.

Сега ще е преди Коледа, да.

Но винетките, които съществуват, особено годишните винетки, те са със срок до края на 31 януари за следващата календарна година.

И сега остава това?

И сега остават до следващата година.

Тоест, това е важно...

До 31 януари.

Значи, който си има винетка...

Годишна винетка...

...си кара до 31 януари...

Да.

...и няма да го закачат полицаите?

Да, останалите винетки ще бъдат осигурени от следващата седмица в търговската мрежа и съответно могат да си закупят съответните за дните...

Казахте за новостта с дизайна. Четох за уникални разрешения. Слагаш така винетката, че да можеш да си я отлепяш, тоест то направо не я залепваш, и ако имаш две коли или ти и жена ти имате кола, и в зависимост от това с коя кола ще излизате от града си я сменяш. И вие заради това сте измислили сега да се пише на самата винетка номерът на колата, регистрационният номер.

Сега, не е толкова, да кажем, доизмислено, но на тази база новото, което е, че в новите винетни стикери има вградено поле за вписване на регистрационния номер на автомобила. Това се налага, че именно, което и вие го казахте, че някои винетки, закупени годишни винетки или други, се използват за различни автомобили, а не се залепват така, както е по предназначение, както е записано...

Аз не мога да се сетя за друга европейска държава да си пишеш номера, да ви кажа. В Унгария са на винетки, Австрия май са на винетки, Швейцария. Няма такива работи, да си пишеш номера на винетката.

Сега, то има различни...

Само си я залепяш.

...система, но ако не са залепени...

Тоест България ще е пионер, нали, мошеничеството тук ражда нови решения.

Тук не мога да кажа дали има друг... Това е решение, с което е възприето за тази година, новите винетки за 2011 г., такъв вариант, като за изписване и регистрационния номер на автомобила, след което да се залепва на стъклото. Съответно за това са предвидени други защитни средства, така както са предвидени, които в някои случаи са използвани и това, което е от българските документи за самоличност, като защита.

Имате ли представа колко хора не си, каква част от колите се движат без винетки?

Трудно ми е да отговоря за това, но бих казал, че може би, ако сравним, са нараснали приходите от продажба на винетки за 2010 г. спрямо миналата година с някъде около 700 000 лв.

Тоест все пак по-малко хора лъжат?

Да, да се надяваме. Говорим това, което...

Или повече хора са почнали да пътуват изведнъж и извън населените места?

Ние говорим реално продадени винетки и постъпилите приходи в републиканския бюджет. В сравнение за единадесетте месеца за 2010 г. с единадесетте месеца за 2009 г.

Вие от колко време работите във...

Около 2 години.

...в различните структури на пътната агенция?

От 2 години.

А, вие сте отскоро.

Да.

Интересно, какво мислите за дебата, като човек от тази система, трябва ли изобщо да има такава агенция, или тя трябва да стане звено към Министерството на регионалното развитие и благоустройството, което било според публикации във вестниците предлагано или обсъждано...

Сега, винаги е имало структура, структура, казвам, която да се грижи за републиканските пътища. Това е, което е със 130-годишна история. Сега, дали ще бъде национална агенция, дали ще бъде агенция, въпросът е, че винаги ще има такава структура. А вече въпросът как ще бъде структурирано...

Според вас не е добра идея да станете дирекция или отдел в едно министерство.

Според мен винаги приоритетът, ако се предаде на републиканските, сега те се различават от... Едното е по изграждане, а другото е най-тежката форма, това е поддръжката на републиканската пътна мрежа. Винаги според мен трябва да има звено, което да поддържа тези 20 000, да отговаря за поддръжката на тези 20 000 близо километра републиканска пътна мрежа.