Ал. Цветков: Ще се ангажираме пряко с АМ Тракия по най-бързия начин
Ал. Цветков: Ще се ангажираме пряко с АМ Тракия по най-бързия начин / снимка: БГНЕС

Интервю с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков

Министър Цветков, Вие наследихте поста на един компрометиран заместник-кмет в столицата преди време, сега знаете ли на какво наследство стъпвате като министър?

Има много предизвикателства пред екипа, който ще ръководи Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Предстои да бъде направен задълбочен анализ на ситуацията към момента във всички структури на министерството.

За колко време ще направите този анализ и кои ще са първите ви приоритети, върху които ще работите и първите проблеми, върху които ще се съсредоточите?

Изготвянето на този анализ започва веднага, предполагам в близките дни ще имаме и някакви първи резултати. Най-общо приоритетите, които ще следваме, са да възвърнем по най-бърз начин доверието на нашите европейски партньори за реализацията на проектите по всички оперативни програми, ще съсредоточим усилията си да спазим сроковете, да спазим ангажиментите, обектите да могат да бъдат реализирани и съответно средствата да постъпват в българския бизнес. Магистралите са изключително голям приоритет, това сме го заявили още преди изборите. Усилията ни ще бъдат насочени в немалка степен към пътните проекти.

 След като АМ „Тракия" премина в ОП „Транспорт" знаете ли какви срокове са поставени и за колко време ще построите тази магистрала?

С конкретни срокове може би е рано да се ангажирам, но тя е на особено внимание, ще се ангажираме пряко с нея по най-бързия начин, да бъде реализирана преди края на мандата.

Господин Цветков, някои политици вече заговориха за злоупотреби с покупката на жп вагоните от Германия. Вие подозирате ли такова нарушение? Откъде ще започне проверката и ревизията на действията на предшественика ви Петър Мутафчиев, ще има ли такава проверка?

Ще има проверка на дейността на всички структури и е нормално да има ревизия на ситуацията към момента и бих искал да фокусирам нещата върху конкретни сделки. В крайна сметка анализът на ситуацията ще покаже дали има злоупотреби, дали има някакви нецелесъобразни харчове.

А имате ли намерение преди резултатите от проверките да правите някакви промени в кадровия състав на тези предприятия - и на железниците, и на Национална компания „Железопътна инфраструктура".

На този етап не бих искал да коментирам кадрови промени.

В структурата на кое ведомство трябва да се намира Национална агенция "Пътна инфраструктура". По-правилно ли е да остане агенция към Министерския съвет, да премине евентуално към регионалното министерство или към транспортното?

Това е въпрос, който е от компетентността на Министерския съвет все пак. Считам, че чисто административно дали тя ще се намира в Министерството на транспорта или в това на регионалното развитие на практика едва ли ще промени факта, че е необходимо добро сътрудничество между министерствата, които са ангажирани с реализацията на тези инфраструктурни проекти.

Кой сектор в българския транспорт има нужда от най-голяма държавно подкрепа. Дали това е морският, който като че ли е поизоставен, речният или пък въздушният? Наскоро авиокомпаниите се оплакваха от лошите си резултати заради кризата? Защото си говорим за пътища и за влакове, но как намирате състоянието и на останалите сектори в транспорта?

Смятам, че държавната подкрепа под една или друга форма е необходима за всеки един от браншовете от сферата на транспорта. Разбира се, и финансова подкрепа също знаете, че е необходима за сферата на железниците.

В рамките на Вашето управление можете ли да гарантирате, че ще имаме построени повечето от пътищата, за които говорим и ще имаме по-бързи и по-удобни влакове?

Ако намерим този добър синхрон между институциите и изпълним това, което сме обещали в нашата предизборна програма, а то е именно да реализираме преди края на мандата основните автомагистрали в България и съответно проектите за реконструкция на железопътната мрежа, то нещата ще бъдат чувствително променени в транспортната ситуация и в инфраструктурно отношение, така че аз смятам, че ще има доста сериозна промяна в това отношение в следващите няколко години.

Пътували ли сте скоро с влак?

Да, пътувал съм.

Кога?

Може би миналата година.