Такева: За да бъдат мотивирани децата, трябва да се опрости учебното съдържание
Такева: За да бъдат мотивирани децата, трябва да се опрости учебното съдържание / снимка: Sofia Photo Agency, архив

Ако искаме качествено образование и мотивирани деца и родители, трябва задължително да се опрости съдържанието на учебниците. Това коментира пред БТА председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева. Според нея в момента то е изключително тежко.

Докато целият свят се стреми да разсредоточи учебните програми и те да отговарят на психофизическото развитие на децата, в нашата система ги товарим с непосилен за тяхното развитие учебен материал, каза Такева. По думите й това, което в чужбина се учи в 9-ти клас, у нас се преподава в четвърти и пети. Това е една от основните причини най-много деца да напускат училище точно на тази възраст, смята Такева.

Нейната позиция е, че ако искаме качествено образование, учебното съдържание трябва да се "разтегне" и усложняването му да става в гимназия. "Аз не знам какво удоволствие е това да се измъчват българските деца - с лошо написани учебници, тежки програми, с неадекватни изисквания. Това е психологическо насилие, което се отразява в бъдеще върху цялостното личностно развитие на младите хора", каза Такева.

На въпрос дали очаква настоящото ръководство на Министерството на образованието да се справи с този проблем, Янка Такева отговори, че е скептично настроена. Тя допълни, че в България продължава практиката да се робува на издателско-корпоративни интереси и на отделни гилдии, на които не бива да се отнемат хонорарите и придобивките, които получават като съставители на учебници.

Много сериозен е и проблемът с методологията на преподаване, допълни Такева. Според нея настоящата е изключително лоша, особено що се отнася до процеса на ограмотяване на децата от 1-ви до 4-ти клас. В резултат вместо да се научат да четат още в началото на втория срок на първи клас, нашите деца успяват в края на първи, началото на втори клас, каза Такева. Тя дори допълни, че заради лошата методология те всъщност не точно четат, а по-скоро сричат.

В резултат на всички тези причини децата ни намразват училището и не виждат в него мястото, където ще получат знания и ще им се помогне за тяхната реализация в живота, посочи председателят на Съюза на българските учители.

Широко коментираният нов закон за образованието и твърденията, че с приемането му всичко ще се подреди в системата, Такева приема с голяма доза предпазливост. Според нея дори законът да бъде приет скоро, ще трябват поне три години, за да проработи, а това е още едно загубено поколение. За съжаление в момента всички масово хвърлят вината върху учителите за грешките в системата, а не си дават сметка, че те са управлявани и управляващите всъщност носят отговорността, за това което става, посочи Такева.

Източник: БТА