/ iStock

На 1 ноември 2011 г. приключва една епоха за българските Военноморски сили. В този ден последната подводница на бойния ни флот – „Слава“, е официално изведена от активна служба. 

Днес тя изпълнява нова роля - музей, разказващ за една отминала ера.

Произходът на „Слава“ – инженерна гордост от времето на Студената война

подводница
Община Варна

„Слава“ е произведена през 1959 г. в Съветския съюз по проект „633“, познат в НАТО като клас „Ромео“. С дължина от 76 метра и ширина 7 метра, подводницата представлява истински инженерно чудо за времето си. Със своите 1700 тона пълно оборудване, тя комбинира мощта на два дизелови и два електродвигателя, които задвижват двойка винтове. Подводницата е проектирана да се гмурка на дълбочина до 300 метра, като под водата може да развива скорост от 13,2 възела, а на повърхността – 15,3 възела.

Първоначално наречена „Ленински комсомол“, тя влиза в състава на българските Военноморски сили през декември 1985 г., след като е преименувана на „Слава“. Това име остава синоним на гордост за българския флот.

подводница
Община Варна

Активната служба – символ на отдаденост и модернизация

Под командването на капитан-лейтенант Дарин Матеев, „Слава“ започва своето участие в българския флот. През 1989 г. подводницата е обявена за „подводна лодка първенец на ВМС“ – признание за екипажа и надеждността ѝ. През 1990-те години не се използва активно, поради привършване на ресурса на батерията, която бива сменена през 1998 г.

Въпреки намалената активност през 90-те години, sлед влизането на България в НАТО, „Слава“ се доказва като съюзник, участвайки в съвместни учения. През 2007 г. тя играе ключова роля в тренировъчна мисия за спасяване на екипаж на аварирала подводница – операция, завършила с успех.

От бойна машина до културна реликва

подводница
Община Варна

На официална церемония през ноември 2011 г. „Слава“ е извадена от състава на Военноморските сили и дарена на община Варна. Новата ѝ роля като плаващ музей започва през 2020 г., когато е установена в пристанището на Белослав, близо до Музея на стъклото. Днес тя е отворена за посетители и предлага уникален поглед към живота на подводничарите, технологиите и напрегнатите моменти от ерата на Студената война.