Внесохме законопроект, който въвежда следните ограничения за нови водачи (но до 1 година след вземане на книжка): без право да шофират по тъмно (между 22 и 6) и без право да карат коли над 90 kW / 120 конски сили (което е малко под средната мощност в ЕС, т.е. позволява каране на нормална кола). Това заяви депутатът от "Продължаваме промяната - Демократична България" и бивш министър на електронното управление Божидар Божанов в своя публикация във Facebook.
Той цитира официалните данни на МВР за тежките катастрофи (с убити и ранени) с участие на нови водачи (взели книжка преди по-малко от две години). По думите му13% от катастрофите са с участие на нови водачи, както и 25% от катастрофите между 22 ч. и 6 ч. (т.е. по тъмно).
Шофиране с до 30км/ч в градовете: Ще спре ли подобна мярка джигитите по пътя (ВИДЕО)
"Т.е. през нощта катастрофите са два пъти средното. И то при доста по-малко нощен трафик", заявява той.
"Въвеждаме и различна граница на допустимост за алкохол в кръвта на новите водачи - до 0.1, а не до 0.5. Когато нямаш опит, нямаш право на експерименти дори "само с една бира". Други идеи за ограничения отпаднаха, защото данните не потвърдиха техния смисъл. Контролът също ще бъде ключов, но хубавото е, че може частично да бъде автоматизиран дори с наличните камери", коментира депутатът.
"Разбираме, че мерките може да са непопулярни и могат да ядосат някого. Всяко ограничение води до това. Но от гледна точка на спасяването на животи, трябва да се подходи със съвкупност от мерки и тези мерки да са подкрепени с данни", допълни Божанов.
Той цитира официалните данни на МВР за тежките катастрофи (с убити и ранени) с участие на нови водачи (взели книжка преди по-малко от две години). По думите му13% от катастрофите са с участие на нови водачи, както и 25% от катастрофите между 22 ч. и 6 ч. (т.е. по тъмно).
Шофиране с до 30км/ч в градовете: Ще спре ли подобна мярка джигитите по пътя (ВИДЕО)
"Т.е. през нощта катастрофите са два пъти средното. И то при доста по-малко нощен трафик", заявява той.
"Въвеждаме и различна граница на допустимост за алкохол в кръвта на новите водачи - до 0.1, а не до 0.5. Когато нямаш опит, нямаш право на експерименти дори "само с една бира". Други идеи за ограничения отпаднаха, защото данните не потвърдиха техния смисъл. Контролът също ще бъде ключов, но хубавото е, че може частично да бъде автоматизиран дори с наличните камери", коментира депутатът.
"Разбираме, че мерките може да са непопулярни и могат да ядосат някого. Всяко ограничение води до това. Но от гледна точка на спасяването на животи, трябва да се подходи със съвкупност от мерки и тези мерки да са подкрепени с данни", допълни Божанов.