Преди време из Интернет пространството плъзна снимка на мръсен прозорец с поизбелели плакати на СДС. Тя не предизвика особено оживена дискусия или интерес, но символиката на снимката и коментарът на автора пряко резонират със сегашните събития в традиционното дясно. Около два месеца след публикуването на фотографията, имаме възможността да надникнем през един по-абстрактен прозорец и да видим как изглежда синьото лъвче днес за обитателите на виртуалното пространство.
800 пълнолетни интернет потребители взеха участие в национално онлайн изследване, преди въпросните събития в СДС да наберат скорост. Защо проведохме изследване точно сред Интернет потребители? Тази група, приемана за по-активна, мобилна и достатъчно информирана за ставащото наоколо, се очакваше да ни представи една доста по-различна картина на оценките за дясното пространство. И не ни разочароваха.
Повечето интервюирани се оказаха привърженици на сегашното управление (46% „за”, срещу 38% „против”), но същевременно СДС е неоспоримо водещият образ при асоциации с дясна партия (72%), следван от ДСБ (50%) и ГЕРБ (49%). Този здраво вграден в съзнанието имидж на синята партия обаче не води до категоричното и предпочитане при хипотетичен избор само между десни играчи - за ГЕРБ биха гласували 25,7%, за СДС малко по-малко - 21,2%, а ДСБ би „хванал” 7,3% от гласовете.
Относно лицата на дясното пространство (извън ГЕРБ), единственият открояващ се политик е Петър Стоянов - с 41% доверие. При всички останали делът на негативните отговори надвишава този на положителните, което показва, че „брандът” СДС продължава категорично да доминира над бившите и настоящи фигури в синята партия.
За десерт електоралната картина, която има твърде малко общо с резултатите от обичайните представителни изследвания, около осем месеца преди вота, 28,3% от анкетираните биха гласували за ГЕРБ, 15,7% за БСП, 7,1% за България на гражданите и 5,7% за СДС. „Атака” събира малко по-малко гласове - 5,1%, а ДСБ - 3,5%.
Тези данни показват, че ако изборите се провеждаха сред 4-те милиона интернет потребители, ГЕРБ вероятно биха повторили мандата си, а шансове за влизане в парламента имат доста повече от обичайните заподозрени.
* Данните са събрани в периода 2-9 ноември 2012 г. сред 800 пълнолетни граждани, чрез панела на МindTake Research, България и са представителни за съвкупността от интернет потребителите в страната.