Предизвикателството пред българското здравеопазване е, че предстоят дълго отлагани реформи, които трябва да се осъществят спешно и сега. За тези реформи трябва да се говори експертно, позитивно и професионално, заяви в интервю за Дарик Радмила Филева, изпълнителен директор на Филипс България и Директор бизнес развитие за Югоизточна Европа Сектор Здравеопазване. Повод за следващия разговор е дискусията за ролята на иновациите в устойчивата здравна система, с която на 22 януари Филипс България отбеляза своята 20-годишнина. Специалистите, които участваха във форума в София, се обединиха около извода, че иновациите в грижата за здравето ще намалят разходите за пациентите и ще повишат осезаемо качеството на медицинските грижи у нас.
Нека в началото обобщим изводите от дискусията за ролята на иновациите в устойчивата здравна система.
Радмила Филева: Като цяло българинът смята, че няма проблеми със здравето си. За съжаление, когато сравним мнението на всеки един от нас с това, което казва статистиката, е наистина плашещо като резултат. Това е от една страна, а от друга страна - диалогът, който се получи, единомислието, което имахме днес, че трябва да променим нещо всички заедно, за да имаме по-висококачествена здравна грижа. Това е основното - всеки един от специалистите тук, както и ние от страна на компанията имаме желание и визия, че трябва да подобрим нещата и да водим диалог за подобряване.
По време на дискусията неколкократно се обсъждаше именно необходимостта от диалог. Къде да откроим опорната точка?
Радмила Филева: Аз мисля, че началото е поставено. Българските лекари са наистина на високо ниво, някои от тях работят при изключително трудни условия, но въпреки това се справят отлично.
Началото е поставено с всичко това, което Вие, медиите, правите, но винаги има какво още повече да се желае и да се дискутира. Другото, което е важно и е изводът от тази среща, е, че има позитивен диалог. Независимо от трудностите, новините се приемат позитивно, говори се за добри практики в България, за добра здравна грижа, която може да стане по-добра, за разбирането на проблемите и за решаването им.
Моите притеснения преди началото на събитието бяха, че отново ще си говорим негативно - какво се случва, как нищо не върви, как това, което се прави, не е достатъчно. Все пак трябва да си дадем сметка, че живеем и работим в много трудна среда. Не сме изключение от останалите страни в региона, но наистина има много позитивни примери. В България частните болници работят с държавата, на тях се гледа като на партньори, които инвестират и спестяват много разходи на държавата от гледна точка на това, че инвестират в инфраструктура, обучения, покачват жизнения стандарт на лекарите и тяхната квалификация, докато в някои съседни държави въобще не може да се говори за това. Ние абсорбираме еврофондове доста по-добре в тази област от съседни държави, имаме стратегия за здравеопазване. Тоест има доста неща, които са добри, но в общественото пространство се говори много негативно. Иска ми се да говорим позитивно за трудностите, за да ги преодоляваме. Само по този начин смятам, че можем да осъзнаем какви са ни проблемите и да ги решим. И наистина да го правим експертно, а не обвързано с друг интерес.
Оттук и важността да се говори както за обществения, така и за финансовия аспект при новаторството в здравеопазването.
Да.
Нека дадем примери за болници, с които работите, които са интегрирали модерна апаратура.
Радмила Филева: За България имаме съвсем пресен пример. Във фокуса на обществото беше болница Сити Клиник от декември насам и продължава да бъде. За нас това е пример за високи технологии и иновации, ние сме партньор на Сити Клиник от повече от година. Това, което те направиха, беше с разбирането, че имат нужда от добра технология, която да подпомага лекарите в диагностицирането и наистина да се работи в областта на минимални инвазивни процедури. Първо да има профилактика, а ако се правят интервенции, те да бъдат минимални; за една коронарография лечението или престоят в болница е между 48 и 72 часа. Това е един добър пример за иновация.
Работим по много бъдещи проекти. В момента, в който ги осъществим, с радост ще ги споделим.
В кои сектори компанията планира да засили присъствието си през следващите години?
Радмила Филева: Приоритетът ни в България са сектор Здравеопазване и Професионални осветителни решения, няколко години работим сериозно в тази сфера. Амбициите ни са да вземем полагащия ни се пазарен дял между 20 и 25 процента - това са нашите дългосрочни приоритети в България и региона.
И на финала да очертаем най-голямото предизвикателство за здравеопазването у нас.
Радмила Филева: Предизвикателството е, че предстоят много дълго отлагани реформи, които трябва да се осъществят спешно и сега. За тези реформи трябва да се говори експертно, позитивно и професионално, а не да се преследват други цели. Защото ако продължим в същия дух, може да нямаме здравеопазване след някоя и друга година (усмихва се).
От разговора ни по-скоро може да се заключи, че Вие сте оптимист за бъдещето на здравната система у нас.
Радмила Филева: Аз съм оптимист, защото и днешният диалог показа, че когато дискусията е балансирана, експертна и професионална, и се анализират всички аспекти на проблема, бихме могли да постигнем нещо добро заедно, не само ние като водеща компания, но и всички други представени на нашия пазар.