Предложение: Отказ на административни услуги при неплатени глоби от шофьорите

/ iStock/Getty Images
Приемане на нова методика за обследване на тежките пътни инциденти, бързо и ефективно събиране на наложени санкции, одитите за пътна безопасност да обхванат всички републикански и общински пътища, създаване на публичен регистрационен режим на фирмите, извършващи сервизна дейност. Това са част от препоръките в Доклада за състоянието на безопасността на движението по пътищата в Република България публикуван от Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП) на официалната им интернет страница.

Само през август: 19 деца са загинали, а 774 са ранени при катастрофи

От агенцията посочват, че това е и първият цялостен анализ на нивото на безопасността на движението по пътищата, който се прави у нас. В доклада са набелязани конкретни мерки и действия, които ангажираните институции следва да предприемат, допълват от ДАБДП. Той е и основата, на която ще бъде разработена и Стратегията за безопасност на движението по пътищата в хоризонт 2021 - 2030 г.

Разкази на оцелели от катастрофи влизат в училище (ВИДЕО)

По отношение на събираемостта на санкциите се препоръчва да има отказ на административни услуги от всички институции при неплатени задължения и проверка на гражданите (в това число чуждестранни) на изходните ГКПП за наличие на наложени с електронен фиш глоби.

Малките и спортните коли са най-смъртоносните на пътя (ВИДЕО)

Предлага се още при особено тежки инциденти те да се обследват от специалисти от различни области. ДАБДП предлага водещо да бъде не установяване на вина, а дефицитите свързани с: поведението на водача, изправността на превозното средство, състоянието на инфраструктурата, метеорологичната обстановка и т.н., за да се види причината или проблема за настъпването на ПТП и той да бъде своевременно отстранен.

Въвеждат 8 нови знака по пътищата у нас (СНИМКИ)

Анализът констатира още, че през последните 10 години се отбелязва интензивно развитие в областта на пътното строителство, но по-голямата част от мрежата остава изградена преди повече от 20 години. За 2018 г. са установени 77 участъка с концентрация на ПТП по републиканските пътища, се посочва в доклада. Разработване на интерактивна карта с информация за тях и въвеждане на повече интелигентни транспортни системи, са сред другите приоритети за подобряване на безопасността по пътищата.

Ето кои са страните с най-опасни пътища в ЕС (ВИДЕО)

Най-честите технически неизправности, които водят до произшествие са спукване на гума и повреда в спирачната уредба, се казва в заключението на доклада в частта "Превозни средства", като основната препоръка е последователна работа за гарантиране на техническата им изправност.

185 хил. лв. глоба за зле направени ремонти в центъра на София

В глобален мащаб, по данни на Световната здравна организация приблизително 1,35 милиона души загиват всяка година в резултат на пътнотранспортни произшествия, което, освен огромната човешка трагедия, струва на страните и средно 3% от брутния им вътрешен продукт. На европейско ниво, през изминалите десетилетия безопасността на пътя се подобрява значително, но въпреки това броят на смъртните случаи и нараняванията все още е твърде висок.