/ ThinkStock/Getty Images
Правителството пише свой законопроект за прозрачността на медиите
96424
Правителството пише свой законопроект за прозрачността на медиите
  • Правителството пише свой законопроект за прозрачността на медиите
Правителството ще напише свой законопроект за прозрачността на медиите, а в 14-дневен срок ще поиска от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да направи анализ на медийния пазар и да провери степента на пазарна концентрация. Това решиха министрите, ден след като премиерът Бойко Борисов се закани да разнищи хората, които стоят зад акцията срещу кабинета, свързана с предстоящата продажба на ЧЕЗ.

Според Борисов скандалът около ЧЕЗ е сценарий срещу правителството
 
Промените в законодателството ще бъдат подготвени от работна група, в която ще участват министрите на икономиката, на финансите и на културата. Ще бъде предложено и въвеждане на задължение за КЗК да прави периодични секторни анализи на медийния пазар у нас.
 
Работната група на правителството трябва да предложи ясен механизъм за разкриване на крайния собственик на медията и източниците й на финансиране, както и отговорният орган, който ще прилага този механизъм. Според юриста Александър Кашъмов и сегашното законодателство позволява разкриване на реалния собственик при печатните медии, нужно е само това да се въведе за електронните.

ЕП: България е в риск заради концентрацията на медийна собственост
 
"Съществува един закон за депозиране на печатни издания, според който печатните медии са длъжни да идентифицират и декларират своя реален собственик. И в закона за радиото и телевизията също да се запише задължение за идентифициране на реалния собственик, защото в настоящата редакция на закона то не съществува", предлага юристът.
 
Александър Кашъмов оценява положително инициативата на правителството да възложи на Комисията за защита на конкуренцията да извърши секторен анализ на медийния пазар: "КЗК спокойно може по всяко време и без задача, поставена от правителството, да проучва конкуренцията на медийния пазар, данни за евентуална концентрация. Това бих казал, че е нейна основна роля".
 
Според експерта по медийно право проф. Нели Огнянова намерението на правителството за законодателни промени и анализ на медийния пазар е добро: "Струва ми се, че и двете задачи са уместни. Остава да видим дали работната група и възложения в сектора анализ ще доведат до добър резултат".