96575
Незаключена стрелка на релсовия път причинила трагедията в Хитрино?
Незаключена стрелка на релсите, а не високата скорост, е основната причина за дерайлирането на влаковата композиция в Хитрино през декември 2016 година. Това сочи техническа експертиза, изготвена от чужди специалисти в рамките на частно разследване на „Булмаркет” – компанията, превозвала композицията.
Взривилата се цистерна не е отговаряла на изискванията за безопасност и не е трябвало да се движи, е установило още разследването. От компанията превозвач обясниха, че цистерната е френска, произведена през 1971 година, наета от румънска компания и предадена от нея за транспортиране през България с документи, че е изрядна. Установени са и данни, че след изтичане на пропилена от цистерната дежурните енергодиспечери са подали електричество в контактната мрежа, предизвиквайки волтови дъги, които е много вероятно да са причинили взрива.
Края на 2016-а: Взривът, който промени Хитрино (СНИМКИ)
Експертизата на чуждестранните вещи лица инж. Лука Пъиш - експерт по железопътна техника към Министерството на правосъдието в Румъния, и екип специалисти от Института по железопътна техника в Берлин доказва, че повреда на стрелката, която разделя коловозите, е истинската причина за инцидента от декември 2016 г. в село Хитрино, при който композиция с цистерни дерайлира, а последвалият взрив причини смъртта на 7 души и много разрушения.
Според специалистите, ако влаковата композиция е дерайлирала само заради високата скорост, то е трябвало вагоните да са от външната страна на завиващия коловоз, както и да дерайлират двата локомотива и първите пет вагона, обясни Светослав Първанов, зам.-управител на фирмата превозвач. "Проблемът възниква при дерайлирането на шестия вагон, чиито колела тръгват едновременно по двата коловоза. Дерайлирането при тази ситуация е било неизбежно. Стрелката, разделяща двата коловоза, е позволила първите колела на шести вагон да тръгнат по трети коловоз, а вторите колела - по четвърти коловоз", каза Първанов.
Обвиняват машинистите за трагедията в Хитрино
Експертите откриват и друг сериозен проблем. Цистерната, от която е изтекъл пропиленът, не е отговаряла на Конвенцията за международни железопътни превози и на Правилника за международни превози на опасни товари. "Цистерната е произведена през 1971 година с така наречените полусферични дъна. Тази конструкция позволява намаляване на теглото на самата цистерна с цел да побере повече полезен товар. Дебелината на дъната на другите цистерни, които са били в композицията и които нормално придвижват такива газове, е около 22 милиметра. Дебелината на това дъно е почти три пъти по-малка от дебелината на останалите цистерни", каза управителят на „Булмаркет” Станко Станков.
През 80-те години на миналия цистерните с полусферични дъна са спрени от производство, а за експлоатираните на този тип вагони има предписания за монтиране на допълнителни защитни елементи. В конкретния случай обаче това не е направено. Цистерната е предадена на българския превозвач от румънската фирма, чийто е товарът, с документи, че всичко е изрядно.
Установени са и данни, че след изтичане на пропилена от цистерната дежурните енергодиспечери са подали електричество в контактната мрежа, с което са предизвикали волтови дъги, които е много вероятно да са причинили взрива. "Когато има загазена атмосфера, електричество нито се пуска, нито се изключва и това трябва да бъде съобразено по-нататък от наредбата на НКЖИ, за да не стават такива експлозии", казват от "Булмаркет".
От компанията обвиниха Комисията за разследване на тежки произшествия в жп транспорт в манипулация на разследването. Звеното е на подчинение на министъра на транспорта Ивайло Московски, който е принципал и на държавната Национална компания "Железопътна инфраструктура". Това е очевиден конфликт на интереси, напълно недопустим по европейските правила, коментираха от частния превозвач.
През сълзи: Вълнуващите разкази на хората от Хитрино (СНИМКИ)
От Национална компания „Железопътна инфраструктура” отказаха да коментират данните от разследването на частния превозвач „Булмаркет”. В момента тече наказателно производство, към което са приложени технически експертизи за състоянието на железопътната инфраструктура. Не считаме, че коментирането на каквито и да било „независими” хипотези и предположения е от полза за разкриване на обективните причини за трагедията в Хитрино, се посочва в официална позиция на НКЖИ.
Експертизата на Булмаркет за Хитрино не е доказателствено средство
Представената от компанията "Булмаркет" експертиза, в която се твърди, че причина за железопътната катастрофа в село Хитрино в края на 2016 година е незаключена стрелка на релсовия път, няма характер на доказателствено средство в съдебния процес, казаха от прокуратурата. От държавното обвинение отчитат, че подобна версия е била разгледана от експерти при разследването на катастрофата и е била отхвърлена, тъй като не съответствала на събраните доказателства за състоянието на релсовия път.
Прокуратурата обвини за трагедията край Хитрино двамата машинисти на композицията убиец. Посочено е, че товарният влак е навлязъл в гара Хитрино със 78 км/ч при разрешени 40 км/ч. Това е довело до дерайлирането на вагоните, изтичането на газ пропилен и последвалата експозиция, при която загинаха 7 души, а повече от 30 души пострадаха.
Делото срещу машинистите Димитър Михнев и Радослав Петков се гледа по съкратеното производство. Следващите заседания на Шуменския окръжен съд са на 21, 22 и 30 март и на 16, 17 и 19 април. Още шест дати са определени и за май.
Взривилата се цистерна не е отговаряла на изискванията за безопасност и не е трябвало да се движи, е установило още разследването. От компанията превозвач обясниха, че цистерната е френска, произведена през 1971 година, наета от румънска компания и предадена от нея за транспортиране през България с документи, че е изрядна. Установени са и данни, че след изтичане на пропилена от цистерната дежурните енергодиспечери са подали електричество в контактната мрежа, предизвиквайки волтови дъги, които е много вероятно да са причинили взрива.
Края на 2016-а: Взривът, който промени Хитрино (СНИМКИ)
Експертизата на чуждестранните вещи лица инж. Лука Пъиш - експерт по железопътна техника към Министерството на правосъдието в Румъния, и екип специалисти от Института по железопътна техника в Берлин доказва, че повреда на стрелката, която разделя коловозите, е истинската причина за инцидента от декември 2016 г. в село Хитрино, при който композиция с цистерни дерайлира, а последвалият взрив причини смъртта на 7 души и много разрушения.
Според специалистите, ако влаковата композиция е дерайлирала само заради високата скорост, то е трябвало вагоните да са от външната страна на завиващия коловоз, както и да дерайлират двата локомотива и първите пет вагона, обясни Светослав Първанов, зам.-управител на фирмата превозвач. "Проблемът възниква при дерайлирането на шестия вагон, чиито колела тръгват едновременно по двата коловоза. Дерайлирането при тази ситуация е било неизбежно. Стрелката, разделяща двата коловоза, е позволила първите колела на шести вагон да тръгнат по трети коловоз, а вторите колела - по четвърти коловоз", каза Първанов.
Обвиняват машинистите за трагедията в Хитрино
Експертите откриват и друг сериозен проблем. Цистерната, от която е изтекъл пропиленът, не е отговаряла на Конвенцията за международни железопътни превози и на Правилника за международни превози на опасни товари. "Цистерната е произведена през 1971 година с така наречените полусферични дъна. Тази конструкция позволява намаляване на теглото на самата цистерна с цел да побере повече полезен товар. Дебелината на дъната на другите цистерни, които са били в композицията и които нормално придвижват такива газове, е около 22 милиметра. Дебелината на това дъно е почти три пъти по-малка от дебелината на останалите цистерни", каза управителят на „Булмаркет” Станко Станков.
През 80-те години на миналия цистерните с полусферични дъна са спрени от производство, а за експлоатираните на този тип вагони има предписания за монтиране на допълнителни защитни елементи. В конкретния случай обаче това не е направено. Цистерната е предадена на българския превозвач от румънската фирма, чийто е товарът, с документи, че всичко е изрядно.
netinfo
От компанията обвиниха Комисията за разследване на тежки произшествия в жп транспорт в манипулация на разследването. Звеното е на подчинение на министъра на транспорта Ивайло Московски, който е принципал и на държавната Национална компания "Железопътна инфраструктура". Това е очевиден конфликт на интереси, напълно недопустим по европейските правила, коментираха от частния превозвач.
През сълзи: Вълнуващите разкази на хората от Хитрино (СНИМКИ)
От Национална компания „Железопътна инфраструктура” отказаха да коментират данните от разследването на частния превозвач „Булмаркет”. В момента тече наказателно производство, към което са приложени технически експертизи за състоянието на железопътната инфраструктура. Не считаме, че коментирането на каквито и да било „независими” хипотези и предположения е от полза за разкриване на обективните причини за трагедията в Хитрино, се посочва в официална позиция на НКЖИ.
Експертизата на Булмаркет за Хитрино не е доказателствено средство
Представената от компанията "Булмаркет" експертиза, в която се твърди, че причина за железопътната катастрофа в село Хитрино в края на 2016 година е незаключена стрелка на релсовия път, няма характер на доказателствено средство в съдебния процес, казаха от прокуратурата. От държавното обвинение отчитат, че подобна версия е била разгледана от експерти при разследването на катастрофата и е била отхвърлена, тъй като не съответствала на събраните доказателства за състоянието на релсовия път.
Прокуратурата обвини за трагедията край Хитрино двамата машинисти на композицията убиец. Посочено е, че товарният влак е навлязъл в гара Хитрино със 78 км/ч при разрешени 40 км/ч. Това е довело до дерайлирането на вагоните, изтичането на газ пропилен и последвалата експозиция, при която загинаха 7 души, а повече от 30 души пострадаха.
Делото срещу машинистите Димитър Михнев и Радослав Петков се гледа по съкратеното производство. Следващите заседания на Шуменския окръжен съд са на 21, 22 и 30 март и на 16, 17 и 19 април. Още шест дати са определени и за май.