КЗД откри дискриминация в училище
КЗД откри дискриминация в училище / снимка: БГНЕС, архив
КЗД откри дискриминация в училище
55753
КЗД откри дискриминация в училище
  • КЗД откри дискриминация в училище

Учебниците създават дискриминация по признаците пол, етническа принадлежност и увреждане, а чрез сложността на текстовете, публикувани в тях - и по признак възраст. Това показва изследване на психолози, направено по инициатива на Комисията за защита от дискриминация. Проучването е обхванало 980 учители и 132 деца от подготвителната и основната образователни степени. Според ръководителя на изследването, психологът Иван Игов, високо ниво на дискриминационни нагласи имало и у самите учители. Близо ¼ от тях смятали, че децата от различен произход трябва да учат в отделни училища, а 20 процента пък били убедени, че различните по произход деца имат различни способности.

Основният извод като обобщение от изследването е, че училището е изключително пасивно по отношение на различията, подчерта Игов. Училището било неадекватно на действителността и на съществуващите в нея човешки взаимоотношения, тъй като в него не се работело върху уменията на децата да разбират и приемат различните. По отношение на децата пък, най-изразена била дискриминацията по възраст: „В детската градина установихме такива дискриминационни нагласи в деца на 4-5-годишна възраст, което е доста тревожно".

По думите на Игов силно дискриминираща е и училищната среда. Не се зачитали равното право на образование и равният достъп, а много от родните училища пък не отговаряли на нормите за безопасност и на хигиена: „В България са под 10% училищата, които имат свободен достъп за деца с увреждания. Срещнахме родители, които качваха на гръб децата си и ги водеха в училище и качваха на съответния етаж, за да могат да учат! И какво ли не още, това е само един пример".

Сред препоръките, които от комисията поставили на образователния министър, са да въведе антидискриминационни критерии в нормативната уредба на министерството, както и в състава на комисиите, оценяващи и одобряващи учебниците и учебните помагала, да бъдат включени експерти по защита от дискриминация. Според Игов обаче министерството все още не се е заело сериозно с предписаните препоръки.