След проведен конкурс за органи за управление и контрол, в изпълнение на Закона за публичните предприятия и Правилника за неговото прилагане, бе избран нов експертен управленски екип в Държавната консолидационна компания (ДКК). Новият Съвет на директорите на ДКК е официално вписан в Търговския регистър от днес и в него влизат: Константин Стойчев – изпълнителен директор, и членове – Теодора Стоянова, Елена Болтаджиева, Десислава Чалъмова и Асен Ненчев, съобщиха от Министерството на икономиката и индустрията.
Припомняме, че предишното ръководство на ДКК бе назначено временно от министъра на икономиката и индустрията Богдан Богданов през август 2023 година с ясен хоризонт и цели на работа от 6 месеца, през които трябваше да бъде организиран прозрачен конкурс, така че в ДКК да влязат хора с експертиза, както и да бъде постигната оптимизация на разходи и по-ефективно управление на публичните предприятия.
Тогава бяха констатирани и редица нарушения – компанията е била в систематично неизпълнение на Закона за публичните предприятия, сред които липсващи финансови отчети за 2021 и за 2022 година, а голяма част от дружествата към ДКК нямаха одобрени бизнес програми. За реализиране на потенциала, който имат тези предприятия, през изминалите месеци бяха актуализирани и създадени нови бизнес програми с ясни цели, механизми за контрол и приоритети.
След направените промени в структурата на групата броят на членовете на бордовете в дружествата също бе намален. С решение на министър Богданов от 1 октомври 2023 г., съобразно предвидената в закона възможност (чл. 56 ал. 13 от ППЗПП) бяха намалени и възнагражденията на членовете на органите за управление и контрол на публичните предприятия, чиито принципал е Министерството на икономиката и индустрията. Значително бяха ограничени и представителните разходи – до 5 хиляди лева годишно, като възможност за ползването им имат само изпълнителните директори, а не членовете на бордовете, както беше в минали години.
„Продължаваме да работим за ефективното управление, прозрачното разходване на средства и бъдещото развитие на държавните предприятия към ДКК“, коментира министър Богданов.
В началото на тази година министърът на икономиката обяви, че предстои и преструктуриране на ДКК, което ще премине през задълбочен анализ и ще бъде обсъдено в широк кръг. По неговите думи се разработва цялостна програма за преобразуване, която ще бъде представена и дискутирана с експерти, с представителите на различни парламентарни групи и в рамките на икономическата комисия в Народното събрание. Според министър Богданов важното е този процес да премине в отворен диалог и да се гарантират работните места на заетите в дружествата 5500 души.
„Следващите ни стъпки са свързани с бъдещето на тези предприятия“, подчерта Богданов. По неговите думи с връщането на цялата сума по кредита се спестяват значителни средства, които са разходвани до момента и които ще бъдат инвестирани в устойчивото развитие на предприятията занапред.
Г-н Константин Стойчев е магистър по „Бизнес администрация“ със специалност „Стратегически мениджмънт и управленско консултиране в Масачузетски Технологичен Институт в САЩ и магистър по Международни икономически отношения в Университет за национално и световно стопанство. Има дългогодишен опит в сферата на финансите, бизнес стратегиите и анализите, и управленското консултиране. Той е съветник по образование към Масачузетския Технологичен институт и член на УС на Българската асоциация на магистратите по бизнес администрация.
Г-жа Теодора Стоянова е магистър по „Право“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Тя има над 25 години доказан опит в областта на инвестиционните режими, търговското законодателство, проектното финансиране, смесените дружества и законодателството в областта на чуждите инвестиции. Работила в сътрудничество с международни компании и институции, сред които Световната банка, ЕБВР И ЕИБ. Била е консултант и юридически съветник на едни от най-големите чужди инвеститори в България. Г-жа Стоянова е участвала в разработването на редица законови и нормативни актове в областта на регулативната, законово-финансова инфраструктура и подобряването на климата за чужди инвестиции у нас.
Г-жа Елена Болтаджиева е завършила Университет за национално и световно стопанство, където придобива квалификационна степен „Магистър“ в специалност „Право“. Тя има познания в областта на нормативните актове в българското законодателство и притежава над 20-годишен ръководен опит в управлението на административни процеси в редица държавни институции. През годините г-жа Елена Болтаджиева е заемала ръководни позиции в институции като Сметна палата, Държавна комисия по стоковите борси и тържищата, Министерство на правосъдието, институцията на омбудсмана на Република България, Министерство на здравеопазването и Главен секретар в Министерството на иновациите и растежа.
Г-жа Десислава Чалъмова е машинен инженер по комплексна механизация в строителството от Технически университет София и магистър-инженер по околна среда и устойчиво развитие от Химико-технологичния и металургичен университет в София. Тя притежава следдипломни квалификации от Минно-геоложкия, Софийския и Американския университети. Инж. Чалъмова има 30-годишен опит в предприемачество, търговия и инвестиции, в индустрия, енергетика и околна среда, работейки със стратегически български и чуждестранни индустриални оператори и инвеститори.
Г-н Асен Ненчев е бакалавър по „Икономика и бизнес с източноевропейски науки“ в Лондонски университетски колеж и магистър по „Мениджмънт“ в Имперски колеж Лондон. Има дългогодишен опит в областта на финансите и финансовите операции и анализи, одитирането на големи компании и стратегическото планиране. Като изпълнителен директор на София Тех Парк, той е отговарял за управлението и развитието на парка с научно-изследователска и развойна дейност. През годините г-н Ненчев е заемал ръководни позиции в структури от частния и от публичния сектор.
Припомняме, че предишното ръководство на ДКК бе назначено временно от министъра на икономиката и индустрията Богдан Богданов през август 2023 година с ясен хоризонт и цели на работа от 6 месеца, през които трябваше да бъде организиран прозрачен конкурс, така че в ДКК да влязат хора с експертиза, както и да бъде постигната оптимизация на разходи и по-ефективно управление на публичните предприятия.
Тогава бяха констатирани и редица нарушения – компанията е била в систематично неизпълнение на Закона за публичните предприятия, сред които липсващи финансови отчети за 2021 и за 2022 година, а голяма част от дружествата към ДКК нямаха одобрени бизнес програми. За реализиране на потенциала, който имат тези предприятия, през изминалите месеци бяха актуализирани и създадени нови бизнес програми с ясни цели, механизми за контрол и приоритети.
След направените промени в структурата на групата броят на членовете на бордовете в дружествата също бе намален. С решение на министър Богданов от 1 октомври 2023 г., съобразно предвидената в закона възможност (чл. 56 ал. 13 от ППЗПП) бяха намалени и възнагражденията на членовете на органите за управление и контрол на публичните предприятия, чиито принципал е Министерството на икономиката и индустрията. Значително бяха ограничени и представителните разходи – до 5 хиляди лева годишно, като възможност за ползването им имат само изпълнителните директори, а не членовете на бордовете, както беше в минали години.
„Продължаваме да работим за ефективното управление, прозрачното разходване на средства и бъдещото развитие на държавните предприятия към ДКК“, коментира министър Богданов.
В началото на тази година министърът на икономиката обяви, че предстои и преструктуриране на ДКК, което ще премине през задълбочен анализ и ще бъде обсъдено в широк кръг. По неговите думи се разработва цялостна програма за преобразуване, която ще бъде представена и дискутирана с експерти, с представителите на различни парламентарни групи и в рамките на икономическата комисия в Народното събрание. Според министър Богданов важното е този процес да премине в отворен диалог и да се гарантират работните места на заетите в дружествата 5500 души.
„Следващите ни стъпки са свързани с бъдещето на тези предприятия“, подчерта Богданов. По неговите думи с връщането на цялата сума по кредита се спестяват значителни средства, които са разходвани до момента и които ще бъдат инвестирани в устойчивото развитие на предприятията занапред.
Г-н Константин Стойчев е магистър по „Бизнес администрация“ със специалност „Стратегически мениджмънт и управленско консултиране в Масачузетски Технологичен Институт в САЩ и магистър по Международни икономически отношения в Университет за национално и световно стопанство. Има дългогодишен опит в сферата на финансите, бизнес стратегиите и анализите, и управленското консултиране. Той е съветник по образование към Масачузетския Технологичен институт и член на УС на Българската асоциация на магистратите по бизнес администрация.
Г-жа Теодора Стоянова е магистър по „Право“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Тя има над 25 години доказан опит в областта на инвестиционните режими, търговското законодателство, проектното финансиране, смесените дружества и законодателството в областта на чуждите инвестиции. Работила в сътрудничество с международни компании и институции, сред които Световната банка, ЕБВР И ЕИБ. Била е консултант и юридически съветник на едни от най-големите чужди инвеститори в България. Г-жа Стоянова е участвала в разработването на редица законови и нормативни актове в областта на регулативната, законово-финансова инфраструктура и подобряването на климата за чужди инвестиции у нас.
Г-жа Елена Болтаджиева е завършила Университет за национално и световно стопанство, където придобива квалификационна степен „Магистър“ в специалност „Право“. Тя има познания в областта на нормативните актове в българското законодателство и притежава над 20-годишен ръководен опит в управлението на административни процеси в редица държавни институции. През годините г-жа Елена Болтаджиева е заемала ръководни позиции в институции като Сметна палата, Държавна комисия по стоковите борси и тържищата, Министерство на правосъдието, институцията на омбудсмана на Република България, Министерство на здравеопазването и Главен секретар в Министерството на иновациите и растежа.
Г-жа Десислава Чалъмова е машинен инженер по комплексна механизация в строителството от Технически университет София и магистър-инженер по околна среда и устойчиво развитие от Химико-технологичния и металургичен университет в София. Тя притежава следдипломни квалификации от Минно-геоложкия, Софийския и Американския университети. Инж. Чалъмова има 30-годишен опит в предприемачество, търговия и инвестиции, в индустрия, енергетика и околна среда, работейки със стратегически български и чуждестранни индустриални оператори и инвеститори.
Г-н Асен Ненчев е бакалавър по „Икономика и бизнес с източноевропейски науки“ в Лондонски университетски колеж и магистър по „Мениджмънт“ в Имперски колеж Лондон. Има дългогодишен опит в областта на финансите и финансовите операции и анализи, одитирането на големи компании и стратегическото планиране. Като изпълнителен директор на София Тех Парк, той е отговарял за управлението и развитието на парка с научно-изследователска и развойна дейност. През годините г-н Ненчев е заемал ръководни позиции в структури от частния и от публичния сектор.