Инцидентите на пътя ще са по-малко, ако има повече ефективни присъди

Инцидентите на пътя ще са по-малко, ако има повече ефективни присъди
Инцидентите на пътя ще са по-малко, ако има повече ефективни присъди / снимки: Sofia Photo Agency, архив, Юлиана Николова
Инцидентите на пътя ще са по-малко, ако има повече ефективни присъди
50396
Инцидентите на пътя ще са по-малко, ако има повече ефективни присъди
  • Инцидентите на пътя ще са по-малко, ако има повече ефективни присъди

Да отпаднат условните присъди при причиняване на пътнотранспортно произшествие и смърт от пиян или дрогиран шофьор. За това настояха от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи. Въпросите и критиките си към управляващите те отправиха на кръгла маса, посветена на безопасността на пътя, организирана от комисията по вътрешна сигурност и обществен ред към парламента.

В писмо, адресирано до председателя на парламента Цецка Цачева и министъра на вътрешните работи Цветан Цветанов, Българската асоциация на пострадалите при катастрофи отправи своите предложения за законодателни промени.

Сред предложенията са завишаване на санкциите за неспиране на пешеходна пътека с глоба до 300 лв. От асоциацията настояват и да бъдат направени промени в законодателството, според които употребата на алкохол зад волана и шофирането с превишена скорост да се третират като умишлени престъпления.

Те предлагат отпадането на възможността за условни присъди за лица, причинили смърт след шофиране в нетрезво състояние. Възможността при катастрофа и причиняване на смърт да се сключва споразумение с прокуратурата, без одобрението на роднини на загиналото лице, е един тежък удар върху близките, коментираха от асоциацията. „Не знам как и кой ще се бори в България да започне да има присъди, а не само да чуваме, че са условни”, заяви Мария Димитрова, майка на дете, загинало при катастрофа в Бургас.

До месец могат да бъдат предприети мерки за някои от промените в закона, заяви председателят на вътрешната комисия Анастас Анастасов, но повечето от предложенията, направени от родителите променят цялостната концепция на Наказателния кодекс, коментира още той.



„Трябва да се търси балансът между това, което се е случило и полученото наказание при пътни инциденти” - така председателят на вътрешната комисия към парламента Анастас Анастасов коментира предложенията на асоциацията на пострадалите при катастрофи за по-тежки наказания. „Една част от тях към момента, отговорно го заявявам, няма как да се случат в кратки срокове. Някои от предложенията, които те правят, променят изцяло концепция на Наказателния кодекс”, коментира още той.

По повод направените предложения вътрешният министър Цветан Цветанов обърна внимание на отговорността, която носи съдебната система и коментира, че ако ефективните присъди бяха повече, инцидентите щяха да са по-малко. „Какъв морал, какви пет лева. Има хора, които просто са без морал и мога отговорно да го заявя. Защото, когато казах какви са проблемите, говорим за наказателни дела,свързани с организирана престъпност, излизат моралните хора и казват „Цветанов се намесва в съдебната система”, заяви министърът.

Цветанов пое ангажимент в рамките на не повече от 10 дни да бъдат оповестени публично законодателните промените, които могат да бъдат предприети.

Инцидентите на пътя ще са помалко ако има повече ефективни присъди

Още през ноември м.г. близо 20 000 души от страната и чужбина подкрепиха национална подписка под надслов „Да предпазим децата от убийците на пътя!”. В нея се настоява за по-строги наказания за шофьорите, употребили алкохол и наркотици. Целта е престъпленията на пътя, предизвикани от пияни или дрогирани водачи, да се преквалифицират от непредумишлени в умишлени и да се наказват с доживотни присъди.

През последните 10 години у нас при пътнотранспортни произшествия са загинали около 9000 души или образно казано от територията на България е заличен град с приблизителните размери на Банско, Трявна или Сопот. Ранените при катастрофи у нас са средно по около 10 000 всяка година или близо 100 000 българи за последното десетилетие са инвалидизирани в различна степен от катастрофи на пътя.

В световен мащаб като водещи причини за смъртта на пътищата се сочат високата скорост, употребата на алкохол, липсата на предпазни колани, отсъствие на адекватна реакция при оказване на първа помощ. Според статистиката на КАТ най-често основните причини за тежките катастрофи с фатален край у нас са: неправилни действия на водача (95 на сто), нарушения на пешеходеца - (4 на сто), техническа неизправност на МПС - (0,5 на сто) и лоши пътни условия - (0,1 на сто).