4.5 на сто от осъдителните съдебни актове за престъпления по транспорта са с ефективното наказание „лишаване от свобода". Това сочат данните от анализ на прокуратурата за произшествията в транспорта за периода 2010-2014 година.
Най-често налаганото наказание за престъпления по транспорта е „пробация" - при 54,2% от влезлите в сила осъдителни съдебни актове. Следващото по честота на налагане наказание е условното „лишаване от свобода" - средно в 25,8% от осъдителните актове в периода. Наказанието „глоба" е налагано при 14,4% от присъдите.
В периода 2010-2014 г. се наблюдава тенденция на постоянно намаляване на установените нарушения, като този спад през 2014 г. е драстичен. Това намаление обаче не се дължи на повишаване на съзнателността и спазване на правилата за движение от участниците. Новите досъдебни производства за престъпления по транспорта варира между 11 и 12,5% от всички новообразувани.
Хаотичните и несинхронизирани промени не могат да доведат до по-малко катастрофи, е един от основните изводи в доклада.
Отчитат се съществени изменения и допълнения за засилване на наказателноправната защита. За сметка на това част от предвидените административнонаказателни санкции остават в неадекватно малък размер, предвид на ефекта, който бива предизвикван от конкретното нарушение, особено когато е масово. Увеличени са имуществените санкции за множество други нарушения, част от които не са така честа или пряка предпоставка за причиняване на катастрофи.
Изследването води до извод, че за постигане на превантивен ефект и намаляване на броя на пътнотранспортните произшествия би следвало да се постави акцент върху административно-наказателните разпоредби и тяхното своевременно и точно прилагане.