Всеки пети българин пазарува онлайн повече от веднъж месечно
Всеки пети българин пазарува онлайн повече от веднъж месечно / netinfo

Броят на българите, пазаруващи в интернет повече от веднъж месечно, се е увеличил близо два пъти през последната година - от 13 процента през ноември 2009-а на 22 процента през ноември 2010 година, сочат данни от проучване на Гемиус България ЕООД. Седем на сто от потребителите правят пет или повече покупки на месец. Намалява броят на тези, които пазаруват само веднъж годишно, както и броят на пазарувалите онлайн само веднъж в живота си. 54% от българите вече имат опит в пазаруването в интернет.

Изследването показва, че в периода ноември 2009 - ноември 2010 г. потребителите, които все още не пазаруват онлайн, са повишили интереса си към няколко типа стоки, предлагани в интернет: детски дрехи, играчки и аксесоари, хранителни продукти, мебели и обзавеждане.

В поведението на потребителите се наблюдава тенденция на увеличаване на честотата на покупките онлайн, която свидетелства за повишаващо се доверие от тяхна страна. Бързината на пазаруване се оказва от решаващо значение - хората предпочитат да купуват на момента, вместо да участват в търгове с наддаване.

Онлайн магазините са популярно място за шопинг при 83 % от потребителите. 58 на сто от българските онлайн купувачи предпочитат местните интернет магазини, а в 38 процента от случаите пазаруват и в международни сайтове. Характерна особеност в поведението им е активното проучване на цени и сравняване на артикули в интернет с цел намиране на най-изгодното предложение.

Към момента мъжете остават по-активни като онлайн купувачи, сочат данните от проучването на Allegro Group. Противно на наложеното мнение, онлайн пазаруването не е запазена територия за най-младите интернет потребители. Близо четвърт от купувачите са на възраст между 36 и 45 години. 82 процента от хората, които пазаруват онлайн, ползват интернет всеки ден или почти всеки ден. 60 процента от тях са работещи, по 4 на сто се падат на домакините и пенсионерите. Доходите на близо 13 на сто от пазаруващите в интернет са между 1000 и 2000 лв.

Статистиката се потвърждава и от данните от продажбите в интернет магазина на Дарик - DarikMall.bg, който бе пуснат онлайн през декември. По-активната част от потребителите са мъже, а предпочитаните от купувачите артикули са най-разнообразни - от стоки за дома, до аксесоари за автомобили.

Сред начините на разплащане онлайн най-предпочитана остава възможността за наложен платеж. Както и през 2009 г., кредитните карти се нареждат на второ място като възможност за плащане онлайн. Банковият превод е най-удобен за хората, които пазаруват няколко пъти годишно.

Пазаруването на стоки и услуги през мобилен телефон все още е рядкост. Класацията води групата на младите интернет потребители между 18 и 25 години, където процентът на отговорилите положително е 16 на сто. Нивото на доходите е в пряка връзка с пазаруването през мобилния телефон. 15% от потребителите с доходи над 1000 лв. имат опит с такава покупка, докато за хора с доходи между 500 и 1000 лв. процентът е 9 на сто. Процентът пада рязко при потребители с по-ниски доходи.

Сайтовете за колективно пазаруване отчитат висока познаваемост. Сайтовете за малки обяви се радват на популярност сред 22 процента от пазаруващите онлайн.

Проучването е проведено от Гемиус България ЕООД, по поръчка на Allegro Group, между 26 ноември и 3 декември 2010 г., чрез компютърно подпомогнато уеб интервю. Извадката се състои от 800 респонденти, определени като български интернет потребители (мъже и жени) на възраст над 15 години. За да бъде информацията напълно репрезентативна за онлайн потребителите в България, данните са обработени по метода на претеглянето, според актуални национални статистически данни за онлайн потребителите по пол, възраст, честота на ползване на интернет и други.