Разширението на метрото приоритет на Столичната община
Разширението на метрото приоритет на Столичната община / netinfo
Разширението на софийското метро е една от приоритетните задачи пред общината. Това увери кметът на София Бойко Борисов по време на международна конференция, органидирана във връзка с 10-та година от пускането в експлоатация на столичната подземна железница. Главният архитект на града Петър Диков подчерта, че с цялостното завършване на метро мрежата ще се усети чувствително облекчения на трафика. Той дъпълни, че се работи по проекти за извеждане на метрото извън компактния град – до Кремиковци и до Банкя.

Кметът подчерта, че по предложение на общината два етапа от разширението на метрото за включени в оперативната програма „Транспорт” на ЕС – вторият метродиаметър, който ще свърже кв. „Лозенец" с надлез „Надежда” (чаква се пролетта да се избере негов изпълнител и да започне изграждането му, което ще продължи до 2011 г.) и разширението на трасето от жк. „Младост" към летището.

Третият диаметър на метрополитена от „Княжево” до бул. „Ботевградско шосе” се предвижда да бъде реализиран чрез надземно метро или т.нар лека железница, като само в центъра трасето ще влиза под земята, подчерта Борисов. Той припомни, че от 2005-2006 година е започнало изграждането на участъка от пл. „Св. Неделя” до стадион „Юнак” с японски заем, а общината вече е изградила до голяма степен трасето от ст. Юнак до Интерпред /където дори станцията е готова/ и от там до жк. „Младост" 1. Предвижда се през 2009 г. този участък да е готов и целият първи метродиаметър от Генералната схема за развитие на софийското метро от кв. „Обеля" до жк. „Младост" да е в експлоатация.

Главният архитект на столицата Петър Диков акцентира върху развитието на трамвайния транспорт паралелно с метрото, тъй като този транспорт „ е безспорно едно от най-добрите наследства от предходни години, тъй като трамвайната мрежа в София е добре развита, добре структурирана и поема една значителна част от градското движение".

Диков уточни, че при разширението на метрото е от изключителна важност да се направят връзки с летището и централна жп гара. Според него дори е възможно да се изградят метростанции на жп гарите Връбница и Искър. Според него трасето на третия метродиаметър по булевардите „Борис ІІІ" и „Ботевградско шосе" може да се замени с високоскоростен трамваен превоз.

Според главния архитект тролейбусният транспорт ще се развива като довеждащ до метростанциите, но и ще запази вътрешноградските си трасета. В същото време обаче с навлизането на метрото ще отпадат постепенно автобусни линии.

По околовръстните рингове автобусите ще бъдат експресни. Диков отново припомни проектите за буферни паркинги на входно-изходните артерии на София, както и възможността за безплатно ползване или пък срещу минимална такса на паркингите край метростанциите от хора, които оставят там колите си и ползват подземния влак към центъра. Предвижда се и предоставяне за тази цел на велосипеди.