Работата по системата „бонус-малус“ продължава - какво предстои?

/ ThinkStock/Getty Images
Комисията за финансов надзор (КФН) продължава работата си по създаването на система "бонус-малус". Системата е за единни изисквания за коригирането на застрахователната премия, в зависимост от поведението на водача на моторното превозно средство, покрито от застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, по чл. 490, ал. 5 от Кодекса за застраховането. Това съобщиха от пресцентъра на КФН.
 
"Бонус-малус" е система, която персонализира премията, платена от застраховащия/потребителя, като взима предвид поведението на пътя и историята на претенциите. Основната идея, която стои зад "бонус-малус", е да се възползват "добронамерените" шофьори от премийни отстъпки и в същото време да се наказват "високо рисковите" с повишаване на премиите.

Експерт: Милиони ще плащат по-скъпа „Гражданска отговорност”, ако се приеме бонус-малус

Експертите в работната група работят с убеждението, че това ще бъде стимул за отговорно поведение на пътя, което впоследствие ще допринесе за намаляването на броя на пътно-транспортните произшествия (ПТП).
 
Крайната и най-съществена цел на системата "бонус-малус" е да коригира в дългосрочен план поведението на участниците на пътя и да възпита във водачите на автомобили чувство за отговорност.

Като резултат ще се подобри пътната безопасност и респективно целта е намаляване на броя на смъртните случаи и телесните наранявания. Фокусът на системата "бонус-малус" поставя акцент върху пряката връзка между поведението на пътя и риска от причиняване на вреди от собственика/водача на автомобила.

Готвят промени: Санкции за тези, които управляват кола, без да са в „Гражданската отговорност“
 
На база на предложенията на международен консултант, вече е сформирана нова работна група, която включва експерти от КФН, Министерство на вътрешните работи и Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
 
Създаденият експертен екип ще разработи няколко варианта за система, като целта е всеки един от тях да е максимално рационален и прагматичен, и да отчита в най-голяма степен нормалната житейска ситуация, свързана с управлението и използването на моторно-превозно средство. Вариантите ще бъдат представени и предложени за обществено обсъждане на гражданите, водачите и собствениците на моторни транспортни средства, както и на всички заинтересовани страни - правителствени, неправителствени организации и застрахователи.
 
Работната група по системата "бонус-малус" ще разработи вариантите в рамките на няколко месеца и ще има готовност да ги представи за обсъждане през есента на 2019 г.
БТА