С глоба от 2000 до 10 хиляди лева ще бъдат санкционирани авиокомпаниите, които не изпълняват задълженията си да предоставят обезщетение или помощ на пътници при отказан достъп до борда, отмяна или закъснение на полета. Това предвиждат промени в закона за гражданското въздухоплаване, прието на днешното заседание на правителството.
С тях се въвежда и глоба за превозвач, който не информира пътниците за крайната цена на пътуването, с включените в нея тарифи и такси - размерът й ще бъде от 1000 до 5000 лева. Авиокомпаниите вече ще носят отговорност и за щети, причинени от закъснение в превозването на багажа, освен ако не са взели всички разумни мерки за избягването им.
Ако пътници трябва да се откажат против волята си от полет и превозвачът не им изплати обезщетенията, които варират от 250 до 600 евро, той трябва да плати глоба между 2000 и 10 хиляди лева. Същата санкция ще се налага на авиокомпаниите, които при отмяна на полет, не предложат на съответните пътници възстановяване на сумата за билета или друг маршрут до крайната дестинация.
Глобата ще е валидна и при нарушения в случай на закъснение при полет - ако компанията не осигури храна и напитки и минимум две безплатни телефонни обаждания на своите клиенти. Законопроектът предвижда авиокомпаниите да носят отговорност при закъснение на багажа, унищожаване или увреждането му. В случай, че багажът е регистриран, превозвачът ще е виновен, дори и без вина, освен ако багажът е бил предварително повреден.
Ако багажът не е регистриран, той ще носи отговорност само при вина от негова страна. Запазва се задължението на превозвача при липса на багаж да възстановява на пътника заплатената цена на полета.