- Опасения от високи такси след концесия на летище София
Концесионерът на Летище София не трябва да се избира по критерий най-висока предложена цена, защото това ще доведе до сериозен ръст на летищните такси и намаляване на броя пътници.
Това смята търговският директор на нискотарифната авиокомпания Ryanair Дейвид О'Брайън. По думите му това, което ще гарантира развитие на летището, е концесията да бъде обвързана с достигане на определен брой пътници в рамките на 10 години.
Редица концесионирани летища, като тези в Кипър, Грузия, Албания и Гърция, показват слабостите в избора на купувач на база най-висока предложена цена, смята търговският директор на Ryanair - Дейвид О'Брайън.
Летище София на концесия, ще спасява БДЖ
"Ако летището бъде продадено на участника с най-висока предложена цена, той ще се превърне в монополист и естествено ще иска възвръщаемост на инвестицията. Ще се стигне до по-високи такси, стагнация и накрая данъкоплатецът ще трябва да финансира програми, за да има пътници на летището."
Според О'Брайън е най-добре концесията да се обвърже с постигане на определени резултати.
"Концесията трябва да бъде дадена на този, който се ангажира да увеличи пътниците на 13,5 милиона до 2026 година. Това ще има голям икономически ефект и е лесно измеримо. Съответно санкциите биха били много лесни - ако купувачът не постигне тази цел, губи концесията."
О'Брайън коментира още, че компанията обмисля да подаде жалба срещу България в Брюксел. Като причина той изтъкна 60-те милиона лева, които България Ер дължи на летище София. Въпреки дълга, аеропортът продължава да обслужва полети на компанията и това може да се смята за държавна помощ, изтъкна О'Брайън.
Към момента от българската авиокомпания се въздържат от коментар.