Омбудсманът: Отношенията между хората и топлофикациите са болезнени
Омбудсманът: Отношенията между хората и топлофикациите са болезнени / снимка: Sofia Photo Agency, Юлиана Николова
Над 7000 е общият брой на жалбите, постъпили в институцията на омбудсмана. Над 1500 от тях са свързани с обществени услуги: топлоснабдяване, ВиК, ток и обществен транспорт, каза общественият защитник Гиньо Ганев на кръгла маса за правата на потребителите, организирана от списание „Ютилитис”.

Според Гиньо Ганев, отношенията между гражданите и топлофикационните дружества са болезнени. По думите му топлофикациите третират гражданите като закрепостени към техните услуги и това има тежки последици. Омбудсманът беше категоричен, че трябва да има ясна държавна и общинска политика. В тези сектори на икономиката, където господстват така наречените „естествени монополи” нещата никак не стоят добре. При предоставянето на тези услуги потребителите са лишени от правото на избор, обясни Ганев. Изпълнителният директор на “Овергаз” Сашо Дончев каза, че газовият сектор у нас все още е слабо развит, особено битовата газификация. Ив газовия сектор се заговори за либерализация. За да либерализираме един пазар, той трябва да съществува, заяви Дончев.

ВиК-секторът у нас също изпитва сериозни затруднения. Това каза по време на кръглата маса главният секретар на “Софийска вода” АД Иван Иванов. По думите му, причината за това е, че все още у нас липсва работещ закон за етажната собственост и има пропуски и в регулацията на ВиК-услугите.