Добра новина за туристите: потребителската кошница в България, както и преди е най-евтината в Европейския съюз. Издръжката на живота на средния германец е два пъти по-висока, отколкото на българина, но е по-евтина, отколкото на повечето жители на Западна Европа.
Нивото не цените в Германия както е преди може да се смята за средноевропейско. Съответният показател едва с 1,5% надхвърля средната стойност за 28-те страни от ЕС, съобщи Федералното статистическо ведомство във Висбаден.
Най-скъпите и най-евтините страни са извън ЕС
Най-новата статистика, обобщаваща данните за 2014 г., потвърждава, че различията в цените в ЕС все още е огромна, макар и постепенно да се свива. Най-скъпият регион в Европа остана Скандинавия: в Дания животът е по-скъп с 38% от средния за ЕС, в Швеция и Финландия - с 23-25%. Впрочем двете най-скъпи страни на стария континент не членуват в ЕС - Норвегия /+48,1%/ и Швейцария /+54,1%/.
Най-евтиният регион в Европа са Балканите. Жителите и гостите на България плащат за потребителската кошница с 51,6% по-евтино, отколкото средно в ЕС. И тук най-евтината държава не е член на Евросъюза. Това е Македония /-53,3%/.
На топло е по-изгодно
Навсякъде в Източна Европа равнището на цените е значително по-ниско от средното за Европа. В Унгария, Полша и Румъния потребителската кошница е с приблизително 40-50% по-евтина, в Литва и Чехия - с 36%, в Естония и Латвия - с 20-30%. С по-ниски цени като цяло се характеризират и популярните сред туристите средиземноморски държави, отбелязва "Дойче Веле".
В Испания потребителската кошница през 2014 г. е била по-евтина от срендостатистическата със 7,3%, в Кипър - с 10,6%, в Гърция - с 13,8%, а в Португалия - с 18,9%. Съответно цените в Западна Европа са на другия полюс. В Австрия, Франция, Белгия, Холандия са по-високи от средните със 7-11%, в Люксембург, Ирландия и Великобритания - с 20-22%.
Получава се така, че всички съседи на Германия, като изключим Полша и Чехия, са по-скъпи за живот. Експертите обясняват това с размерите на германския пазар, който позволява на големите вериги да печелят при големи продажби на по-ниски цени.
Източник: БГНЕС