Избраха вариант за магистрала Хeмус
Избраха вариант за магистрала Хeмус / снимка: МРРБ
Избраха вариант за магистрала Хeмус
71031
Избраха вариант за магистрала Хeмус
  • Избраха вариант за магистрала Хeмус

Избран е окончателният вариант за доизграждане на автомагистрала "Хемус". Маршрутът ще свързва вече готовите участъци от автомагистралата. Започва от Ябланица, минава през пътен възел между Плевен и Ловеч, стига до Велико Търново и Белокопитово. Трасето е с обща дължина от 252 километра, а строителството ще струва около 1,5 млрд. лева без ДДС. Маршрутът ще бъде разделен на осем лота, които ще се изграждат поетапно, а самото строителство може да започне най-рано в края на 2015 година.

Окончателният вариант на автомагистрала "Хемус" е избран измежду общо четири проекта - син, зелен, кафяв и черен. След редица обсъждания и оценки остават само избраният сега син вариант и зеленият, чийто маршрут минава по направление на първокласен път 4 през областите Ловеч, Габрово, Велико Търново, Търговище и Шумен.

С избора на синия вариант "Хемус" ще минава на равно разстояние от по 20 километра от Ловеч и Плевен и по-далече от Габрово. Този маршрут е показал най-добри показатели, включително и от екологична гледна точка, коментира министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева. "Трасето е симетрично отделено от двете големи населени места - Плевен и Велико Търново. Основно преимущество пред зеления вариант е едновременното обслужване на максимален брой населени места и съкратеното време за пътуване", обясни Терзиева.

Пари за строежа на "Хемус" към момента обаче няма. От Оперативна програма "Транспорт" са заделени пари само за проектирането на магистралата. "По ОП "Транспорт" няма да имаме пари. Нека да приключим проектирането и тогава вече ще мислим от къде ще търсим пари. Принципно източник на финансиране може да бъде и държавният бюджет. Затова сме разделили по фази, за да може дори с държавен бюджет да започнем да сторим автомагистрала Хемус", каза министърът. Терзиева допълни, че аутобанът в отсечката между Белокопитово и Шумен и в момента се строи с държавни пари.

Изграждането само на първия лот от Ябланица до връзката Плевен-Ловеч ще струва около 400 милиона лева и ще започне най-рано в края на 2015 година.