Високо качество на образованието и научните изследвания, силно международно позициониране, активно взаимодействие с партньорски организации извън университета и балансирана вътрешна среда с разумно и предприемчиво управлявани ресурси, са четирите основни приоритета, по които ще работи новият ръководен екип на Русенския университет. На пресконференция бяха представени основните насоки в дейността и структурата на висшето училище.
Ректорът на университета, проф. Велизара Пенчева, очерта стратегическата рамка по отделните приоритети. Първият, високото качество на образованието и научните изследвания, е достижим с изграждането на изследователски профил на университета. Предстои учебното съдържание да бъде актуализирано, като иновативните образователни технологии ще бъдат сериозно използвани.
Зам.-ректорът по учебната работа, проф. Пламен Кангалов, постави акцент върху целогодишния прием на студенти и провеждането на кандидатстудентската кампания в интернет и социалните мрежи. Той представи обновената структура, която ще подпомага работата му. Създава се ново звено „Прием нови студенти“, което целогодишно ще отговаря за приема в образователно-квалификационните степени бакалавър и магистър. Към работата на сектора ще бъдат привлечени студенти, докторанти-доброволци и добре реализирали се випускници на университета.
Проф. Кангалов обясни, че всеки кандидат-студент ще може да подаде документи и да се яви на предварителните изпити в Русенския университет, които се организират два пъти месечно. Младежите имат възможност да изберат коя оценка да използват при формирането на бала за прием и да знаят, че са приети във висшето училище. „Окончателно те стават студенти, след като представят дипломата си за завършено средно образование“, уточни зам.-ректорът по учебната работа.
Българо-румънският интеруниверситетски Европа център остава част от екипа на проф. Кангалов. От своя страна дирекция „Чуждестранни студенти“ продължава да привлича студенти-чужденци и все повече разширява географския обхват на приема. Новост в последната година е приемането на студенти от Африка. Чуждестранните студенти са общо 300, като в момента в БРИЕ се обучават 9 граждани на Камерун. Центърът за дистанционно обучение също ще разшири дейността си, като разработва материали за обучение в повече специалности. В момента дистанционно обучение се предлага в една бакалавърска и една магистърска програма във факултет „Бизнес и мениджмънт“ и в 4 магистърски програми на Транспортния факултет.
Изградените силни международни позиции и добра разпознаваемост на Русенския университет ще продължат да бъдат приоритет и в новия мандат, заяви зам.-ректорът по евроинтеграция и международно развитие, проф. Юлиана Попова. Тя коментира, че Русенският университет ще се стреми към партньорства за създаване на съвместни специалности с висши училища извън България. Подобни инициативи имат голям потенциал и са силно насърчавани в европейски мащаб. Тя допълни, че проектното финансиране и изключително важно, като университетът има два успешни проекта по INTERREG V-A, които се изпълняват в момента, а други два инфраструктурни проекта очакват класиране.
Зам.-ректорът по научно-изследователската дейност, проф. Диана Антонова, ще работи с екипите в Научно-изследователския център и Центъра за иновационни образователни технологии. Специален координатор ще се грижи за професионалното израстване на докторантите в Русенския университет. Към Научно-изследователския център работят Център за трансфер на технологии, Център по предприемачество, Център за интелектуална собственост и Издателски център. Тя акцентира върху създадените интердисциплинарни екипи с участието на преподаватели, студенти и ученици, които са силата на Русенския университет, и уточни, че предстои формирането на 40 изследователски екипа, които да бъдат „лицето“ пред бизнеса и партньорските университети. Пред екипа на проф. Антонова стои и предизвикателството за развиване на четирите научни списания на английски език, издавани от Русенския университет, да достигнат по-високи позиции в класацията на Томпсън-Ройтерс. Едното от тях вече влиза в топ 10 на цитиранията, сподели проф. Диана Антонова.
Всички контакти на национално ниво с университети и партньорски организации ще преминават през ресора на зам.-ректора по развитие, координация и продължаващо обучение, проф. Пламен Даскалов. Дирекция „Качество на образованието“ ще продължи да организира и администрира работата по университетските академични стандарти и акредитационните процедури, а центровете за продължаващо обучение (ЦПО) и за кариерно развитие (ЦКР) ще доразвият дейността. ЦПО ще се насочи и към дистанционно обучение на курсисти, а ЦКР ще продължи да привлича партньори от страна на бизнеса цел бъдещо кариерно израстване на студентите от университета.
Председателят на Общото събрание на Русенския университет, чл.-кор. проф. Христо Белоев заяви, че и в новата си роля ще продължи активно да работи за просперитета на висшето училище. Валерий Гегов продължава да изпълнява функцията на помощник ректор и отговаря за стопанската дейност в Русенския университет, а доц. Таня Грозева остава главен секретар на университета и в следващите четири години. И за двамата това е четвърти мандат на позициите, които заемат.
На пресконференцията стана ясно, че за реализацията на инвестиционните проекти ще се разчита на финансиране от различни програми. В бюджета на университета са заделени средства за доизграждането на достъпна среда в корпусите. Очаква се одобрението на два инфраструктурни проекта – единият за облагородяване на пространството на в източната част на кампуса, към сградата на Гимназията по чужди езици, а другият – за изграждането на Център за компетентности по информационни и комуникационни технологии.
Годишно екипи на Русенския университет получават поне 5-6 патента за свои разработки, съобщи ректорът проф. Пенчева. Един от последните е за памучно влакно с аромат на българска роза или лавандула, създаденото с помощта на нанотехнологиите. Обмисля се идея за издаването на сборник с иновациите на Русенския университет. В него ще бъдат включени „първите неща“, създадени тук, като патенти и разработки на учените, намерили приложение в практиката.