Областната стратегия за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците на област Враца 2017-2019 г. бе представена днес на заседание на Областния съвет за развитие. Стратегията е разработена от екип, назначен със заповед на областния управител Момчил Младенов, съгласно изискванията на Закона за предучилищното и училищното образование.
В съвместната работа, продължила няколко месеца, участваха всички заинтересовани страни - Областна администрация, Регионално управление на образованието, Регионална дирекция "Социално подпомагане" и представители на общините, мотивирани от убеждението за необходимостта от адекватна и работеща Стратегия, в полза на децата и учениците от областта.
„Всичко това е необходимо, защото приобщаването означава насърчаване на участието на всички деца и възрастни. То означава също да подкрепим училището да отговори на различния опит на децата, на техните различни интереси, знания и умения. Приобщаването не се отнася само до обучение на деца с увреждания, то се отнася до качествени условия за обучение на всички деца.“, каза областният управител Момчил Младенов. Той поясни, че в основата на стратегическия документ стоят анализите на потребности от подкрепа, разработени във всяка община и приети на заседания на общинските съвети.
Стратегията бе представена от Лорета Колева, председател на екипа, разработил документа.
Данните показват, че актуалната мрежа от образователни институции в областта включва 45 детски градини и 74 училища, като тенденцията към намаляване броя на децата и учениците през последните 3 години е неблагоприятна и ясно изразена.
Общият брой деца и ученици, обхванати от образователната система в областта за учебната 2016/2017 г., е 22 899. Обезпокоителни са и данните за децата и учениците в риск – 1 272, което представлява 7 % от общия брой на всички деца и ученици.
Децата и учениците със специални образователни потребности са 785. Те са разпределени неравномерно на територията на различните общини, което създава обективни трудности пред осигуряване на тяхното ресурсно подпомагане с необходимите специалисти и честота на посещенията. От десетте общини в областта са подадени и данни за 503 деца и ученици с хронични заболявания.
На основата на изнесените данни, проблемите които се поставят за разрешаване в стратегическия документ са:
- Недостатъчно педагогически специалисти (логопеди, психолози, ресурсни учители);
- Материална база в голямата си част не отговаря на условията за достъпност и подкрепяща среда;
- Неблагоприятни демографски и икономически показатели, влошено качество на семейната среда, ниски образователни резултати.
Членовете на Областния съвет за развитие бяха запознати с оперативни цели, заложени в Областна стратегия за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците за преодоляване на посочените проблеми. Едната цел е насочена към общата подкрепа за всички деца и ученици, а другата обхваща четирите групи деца и ученици, нуждаещи се от допълнителна подкрепа.
Към всяка от целите са разписани дейности, предложени от заинтересованите страни и с обвързаност на конкретни ангажименти за изпълнението им съответно: на регионално и общинско ниво и на ниво детска градина и училище.
В заседанието взеха участие заместник областният управител и заместник председател на Областния съвет за развитие Димитър Гъндев, представители на десетте общини и общински съвети в областта, на национално представени работодателски организации, на синдикалните организации и както представителя на Секретариата на Регионалния съвет за развитие на Северозападен район Свилен Стоянов. То бе председателствано от областния управител Момчил Младенов.
В съвместната работа, продължила няколко месеца, участваха всички заинтересовани страни - Областна администрация, Регионално управление на образованието, Регионална дирекция "Социално подпомагане" и представители на общините, мотивирани от убеждението за необходимостта от адекватна и работеща Стратегия, в полза на децата и учениците от областта.
„Всичко това е необходимо, защото приобщаването означава насърчаване на участието на всички деца и възрастни. То означава също да подкрепим училището да отговори на различния опит на децата, на техните различни интереси, знания и умения. Приобщаването не се отнася само до обучение на деца с увреждания, то се отнася до качествени условия за обучение на всички деца.“, каза областният управител Момчил Младенов. Той поясни, че в основата на стратегическия документ стоят анализите на потребности от подкрепа, разработени във всяка община и приети на заседания на общинските съвети.
Стратегията бе представена от Лорета Колева, председател на екипа, разработил документа.
Данните показват, че актуалната мрежа от образователни институции в областта включва 45 детски градини и 74 училища, като тенденцията към намаляване броя на децата и учениците през последните 3 години е неблагоприятна и ясно изразена.
Общият брой деца и ученици, обхванати от образователната система в областта за учебната 2016/2017 г., е 22 899. Обезпокоителни са и данните за децата и учениците в риск – 1 272, което представлява 7 % от общия брой на всички деца и ученици.
Децата и учениците със специални образователни потребности са 785. Те са разпределени неравномерно на територията на различните общини, което създава обективни трудности пред осигуряване на тяхното ресурсно подпомагане с необходимите специалисти и честота на посещенията. От десетте общини в областта са подадени и данни за 503 деца и ученици с хронични заболявания.
На основата на изнесените данни, проблемите които се поставят за разрешаване в стратегическия документ са:
- Недостатъчно педагогически специалисти (логопеди, психолози, ресурсни учители);
- Материална база в голямата си част не отговаря на условията за достъпност и подкрепяща среда;
- Неблагоприятни демографски и икономически показатели, влошено качество на семейната среда, ниски образователни резултати.
Членовете на Областния съвет за развитие бяха запознати с оперативни цели, заложени в Областна стратегия за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците за преодоляване на посочените проблеми. Едната цел е насочена към общата подкрепа за всички деца и ученици, а другата обхваща четирите групи деца и ученици, нуждаещи се от допълнителна подкрепа.
Към всяка от целите са разписани дейности, предложени от заинтересованите страни и с обвързаност на конкретни ангажименти за изпълнението им съответно: на регионално и общинско ниво и на ниво детска градина и училище.
В заседанието взеха участие заместник областният управител и заместник председател на Областния съвет за развитие Димитър Гъндев, представители на десетте общини и общински съвети в областта, на национално представени работодателски организации, на синдикалните организации и както представителя на Секретариата на Регионалния съвет за развитие на Северозападен район Свилен Стоянов. То бе председателствано от областния управител Момчил Младенов.