Липсата на вода и лошото ѝ качество са основните проблеми, поставени пред омбудсмана Диана Ковачева по време на приемните й във Велико Търново и Павликени.
Голям проблем е, че въпреки загубата на вода по амортизираните тръби, хората плащат, посочи тя.
По думите ѝ увеличението на цената на водата във Велико Търново с 45 процента е абсолютно скандално, защото ВиК дружеството не е изпълнило показателите за качество. Проблемът за водоподаването е повсеместен в цялата страна, а общите загуби на вода, които по официални данни са минимум 65 процента, биват плащани от хората, защото водомерите отчитат водното налягане, дори и тогава, когато няма вода, което води до високи сметки. Загубите са огромни, същевременно хората плащат за тях, което е несправедливо, посочи тя.
Масово в цялата страна ВиК дружествата не ремонтират остарялата инфраструктура и не инвестират в нова, независимо, че залагат такива намерения в бизнес плановете си, посочи омбудсмана.
Ръст на сигналите срещу ВиК, топлофикациите и колекторските фирми
„Продължавам да настоявам за нов закон за ВиК, в който трябва да бъде предвидено ограничение на общите загуби, като този лимит ще задължи дружествата да ограничават авариите своевременно“, подчерта тя. Новият закон трябва да гарантира, че когато не получаваш качествена услуга, няма да я плащаш. В момента няма механизъм, който да определя справедлива цена, няма и ефективен контрол за дейността на съответното дружество, затова законодателните промени са необходими, каза Ковачева.
В павликенското село Караисен, трябва да бъдат направени хидрогеоложки проучвания, за да се установи надежден водоизточник. В селата Горна и Долна Липница състоянието на водопреносните тръби е толкова амортизирано, че в момента, в който тръгва по тях водата, тя изтича преди да стигне до тръбите и остава налягането, което върти водомерите, за което институцията на Омбудсмана ще сезира МРРБ.
Поради липсата на колектор във Велико Търново около 40 процента от водата не преминава през пречиствателна станция, но според фактурите на хората им се начислява такса за пречистване на отходната вода с 80 стотинки на кубически метър. Така за десет кубика хората плащат осем лева, което е абсолютно недопустимо, защото това е непредоставена услуга.
„Ситуацията е абсурдна, защото от една страна хората плащат за непредоставена услуга, от друга страна, по думите на жалбоподателите, непречистените води се вливат в река Янтра, което води до екологичен проблем, заради което ще поискам проверка от МРРБ“, подчерта Ковачева.
Финансират общински ВиК и пътни обекти с близо половин милиард лева
Омбудсманът ще изпрати сигнал до МОСВ във връзка със сигнал за чистотата на въздуха във Велико Търново - проблем, който са представили неправителствени организации заради дейността на завод за ламинирани плоскости. В момента се измерва количеството само на фините прахови частици. „Ще изискам информация дали Комплексното разрешително е налице и ще настоявам за разширяване на параметрите при измерването на чистотата на въздуха и по-ефективен контрол“, посочи омбудсманът.
Голям проблем е, че въпреки загубата на вода по амортизираните тръби, хората плащат, посочи тя.
По думите ѝ увеличението на цената на водата във Велико Търново с 45 процента е абсолютно скандално, защото ВиК дружеството не е изпълнило показателите за качество. Проблемът за водоподаването е повсеместен в цялата страна, а общите загуби на вода, които по официални данни са минимум 65 процента, биват плащани от хората, защото водомерите отчитат водното налягане, дори и тогава, когато няма вода, което води до високи сметки. Загубите са огромни, същевременно хората плащат за тях, което е несправедливо, посочи тя.
Масово в цялата страна ВиК дружествата не ремонтират остарялата инфраструктура и не инвестират в нова, независимо, че залагат такива намерения в бизнес плановете си, посочи омбудсмана.
Ръст на сигналите срещу ВиК, топлофикациите и колекторските фирми
„Продължавам да настоявам за нов закон за ВиК, в който трябва да бъде предвидено ограничение на общите загуби, като този лимит ще задължи дружествата да ограничават авариите своевременно“, подчерта тя. Новият закон трябва да гарантира, че когато не получаваш качествена услуга, няма да я плащаш. В момента няма механизъм, който да определя справедлива цена, няма и ефективен контрол за дейността на съответното дружество, затова законодателните промени са необходими, каза Ковачева.
В павликенското село Караисен, трябва да бъдат направени хидрогеоложки проучвания, за да се установи надежден водоизточник. В селата Горна и Долна Липница състоянието на водопреносните тръби е толкова амортизирано, че в момента, в който тръгва по тях водата, тя изтича преди да стигне до тръбите и остава налягането, което върти водомерите, за което институцията на Омбудсмана ще сезира МРРБ.
Поради липсата на колектор във Велико Търново около 40 процента от водата не преминава през пречиствателна станция, но според фактурите на хората им се начислява такса за пречистване на отходната вода с 80 стотинки на кубически метър. Така за десет кубика хората плащат осем лева, което е абсолютно недопустимо, защото това е непредоставена услуга.
„Ситуацията е абсурдна, защото от една страна хората плащат за непредоставена услуга, от друга страна, по думите на жалбоподателите, непречистените води се вливат в река Янтра, което води до екологичен проблем, заради което ще поискам проверка от МРРБ“, подчерта Ковачева.
Финансират общински ВиК и пътни обекти с близо половин милиард лева
Омбудсманът ще изпрати сигнал до МОСВ във връзка със сигнал за чистотата на въздуха във Велико Търново - проблем, който са представили неправителствени организации заради дейността на завод за ламинирани плоскости. В момента се измерва количеството само на фините прахови частици. „Ще изискам информация дали Комплексното разрешително е налице и ще настоявам за разширяване на параметрите при измерването на чистотата на въздуха и по-ефективен контрол“, посочи омбудсманът.