Това показва, че хората са затруднени да погасяват своите задължения пред колекторите, заяви доц. Ковачева
Омбудсманът доц. Диана Ковачева посочи пред депутатите какви са проблемите, които тя получава като сигнали от гражданите. Като отчетлива тенденция от миналата тя година тя изтъкна ръстът на жалбите срещу колекторските фирми, както и частно-правни субекти - ВиК дружества, топлофикациите, фирми за бързи кредити.
 
„В последните 2 години жалбоподателите не бяха никак малко – над 125 хиляди души минаха през институцията с жалби и оплаквания, с търсене на съвет, много от тях ме сезираха с подписки за системни проблеми от години, проблеми, за които е необходима както воля, така и кураж. Мога да кажа, че през последните 2 години не бяха лесни за гражданите – включително заради COVID пандемията. Само през първата половина от 2020 жалбите нараснаха с 30%. Не спряхме да работим за нито един ден през тези две години. Смятам, че изпълнявам и друга функция – да информирам гражданите да си отстояват правата. През 2021 г. се вдигнаха броят на жалбите. Направили сме проверки по 14 хиляди и 700 жалби. Броят на препоръките по индивидуални и общи казуси са над 2855”, обясни омбудсмана пред народните представители.  И допълни, че е изпратила 9500 становища, сезирала е 5 пъти Конституционния съд и при всяко едно сезиране, нейната жалба е била уважена.

Омбудсманът: Държавата да компенсира сметките за газ и парно

Ковачева подчерта, че през 2021 година има отчетлива промяна в тенденцията на жалбите – преди това жалбите са били срещу държавни органи като нарушители. Но от 2021 година се оказва, че близо 43% от жалбите са срещу частно-правни субекти – ВиК дружества, топлофикационни дружества, колекторски фирми, фирми за бързи кредити.

Според нея това показва, че хората са затруднени да погасяват своите задължения пред колекторите. Тя призова депутатите да не се отказват от Закона за колекторите и да бъде решен проблемът, като подобри и се вкара за разглеждане на второ четене.

Ковачева: Недопустимо е хора с увреждания да си плащат за достъпна среда

Освен това омбудсманът посочи като проблем, че през пандемията най-вече са пострадали хора с увреждания, както и проблемите с домашното насилие - жени, деца и възрастни хора, които са уязвими хора. Тя насърчи народните представители да приемат Закона срещу домашното насилие.