Sustezanie GO
Sustezanie GO / netinfo
90 ученици от 42 професионални гимназии от цяла България мериха сили в тазгодишното Национално състезание „Най-добър техник в машиностроенето”. Домакин на надпреварата за седемнадесети път бе ПТГ „Васил Левски” в Горна Оряховица.

Учениците решаваха тест от 40 въпроса и две приложни задачи. След проверка, комисии  определят най-добрите в индивидуалната и отборна надпревара. Победителите  получават сертификати за прием без приемен изпит в Техническите университети в страната.

Състезанието „Най-добър техник в машиностроенето” се провежда от 1999 г. в горнооряховската техническа гимназия. Възникнало е като регионално по идея на Фондация „Милен Григоров”, която продължава да му е съорганизатор. От 2009 г. е включено в календара на МОН и е обявено за национално. Състезанието се признава за приемен изпит в ТУ – Габрово, ТУ – София, ТУ – Варна, ТУ „Ангел Кънчев” – Русе и Минно-геоложкия университет „Св. Иван Рилски” – София.

По време на официалното откриване на състезанието вчера, заместник-министър Мария Гайдарова прочете поздравителен адрес от името на министъра на образованието проф. Николай Денков. Адресът бе връчен на директора - домакин Димитър Станчев със заръка да запази и развива традицията. Гости на националната надпревара бяха и инж. Розалия Личева, началник на РУО – Велико Търново, Милена Николова, директор на дирекция „Образование, култура, младежки дейности и спорт, социални дейности и здравеопазване, международни връзки”, представители на технически университети от страната.

Докато учениците решаваха своите задания, представителите на професионалните гимназии и технически университети, заедно с гостите имаха възможността да дискутират бъдещето на професионалното образование в България. Според всички разговорът трябва да прерасне в голям обществен и професионален дебат по тази тема. Заместник-министър Гайдарова увери, че министерството е решено да наблегне на дуалната система за образование и работа. Тя подчерта, че е много важно да се чуе гласът на бизнеса и приемът да се съобрази с потребностите на индустрията в съответните региони. „Не можем насила да спрем децата, искащи да учат в езикови гимназии, но можем да направим професионалните училища по-привлекателни за тях”, отговори Мария Гайдарова на въпроса „Защо държавата не ограничи приема в езикови паралелки?”