Прецизен анализ ще установи дали подаръкът на Транстриумф за общината не крие неприятни изненади
Прецизен анализ ще установи дали подаръкът на Транстриумф за общината не крие неприятни изненади / снимка: ГЕРБ Варна

Общината ще реши дали да приеме подаръка, който собственикът на частния превозвач „Транстриумф” иска да й направи, едва след подробен анализ. Това съобщи в предаването „Зала Пленарна” председателят на Общинския съвет Иван Луков. Ще се направи одит на компанията от външни и независими контрольори, а не от служители на общината.

„Не знаем какво се крие зад това дарение. Може да е направено с най-добри чувства и намерения, но ние сме длъжни да проверим дали компанията няма натрупани задължения, какъв е уставът на дружеството и др. Ще бъде изготвен правен и финансов анализ на това, което ни се подарява. Комисиите по собственост и стопанство и финанси и бюджет ще обсъдят резултатите, след което ще вземем решение”, подчерта Луков, който не се ангажира с конкретни срокове за изготвянето на анализите. Същевременно изрази надежда, че подаръкът не се прави, за да забави изпълнението на мегапроекта за интегриран градски транспорт на стойност над 100 млн. лв.

Ако хипотетично администрацията приеме подаръка, Варна ще има две транспортни дружества с дялове на общината. Едното ще е 100% общинско, а другото – с 51% участие. „Съгласно проекта за интегриран градски транспорт първото дружество, собственост на общината, ще изпълнява само вътрешни линии. Второто търговско дружество ще трябва да се яви на конкурс за подизпълнител за останалите на линии.  Дали то ще бъде с 51% общинско участие, или 100% частно – ние по регламент сме длъжни да дадем тези линии на конкурс. Няма как те да бъдат директно дадени на определена фирма. А в конкурса имат право да участват фирми не само от България, но и от Евросъюза”, каза Луков. Той уточни, че в този конкурс не цената за превоз, а качеството и обезпечеността на услугата ще бъдат водещи.

Попитан има ли право Антраник Шакариян еднолично да прави това дарение, имайки предвид, че „Транстриумф холдинг” е акционерно дружество, Луков отговори, че по негова информация акциите на частния превозвач са собственост на две дружества - "Болкан Турс" и "Фрея Турс". „Едно такова решение трябва да бъде взето на събрание на акционерите, но нека да видим правния анализ, който ще бъде изготвен от нашите юристи. Трябва да погледнем и устава на тези дружества – как е организиран бордът на директорите, с какво мнозинство се сменят и др.”, добави общинският председател.

Той поясни, че проектът за интегриран градски транспорт не застрашава работните места на служителите на „Транстриумф”. Новата транспортна схема ще включва както вътрешни, така и крайградски линии, които европейският проект не покрива. Маршрутите в околностите на Варна ще бъдат дадени на конкурс на подизпълнител и ако частният превозвач спечели надпреварата, ще продължи да си работи по тези маршрути, които и сега обслужва.

„Не виждам основания за протест на работниците и служителите на „Транстриумф”. Ако се върнем малко назад, решението за промените в градския транспорт на Варна беше взето преди повече от година. Всички във Варна бяха наясно, че рано или късно промяната ще се случи. Защо, когато беше взето решението и когато се говореше, че „Транстриумф” ще бъде купен или продаден, работниците не излязоха на протест. А когато нещата започнаха да се случват, едва тогава те започнаха да протестират”, попита Луков, който е и бивш председател на транспортната комисия в ОбС.

По думите му не могат да се дадат гаранции на работниците, че ще запазят работните си места. „Те са частна фирма. Ако техният собственик не иска да участва като подизпълнител, аз как да им гарантирам местата?”, коментира Луков.

Председателят на ОбС направи корекция на цифрата, оповестена от частния превозвач за линиите, които обслужва. „В тези 53%, които се посочват в писмото, влизат и линиите от съседните общини, а не само в града”, уточни той.

Луков увери, че напрежението около „Транстриумф” не е забавило изпълнението на транспортния проект. Съвсем скоро се очаква във Варна да пристигнат 70-те нови автобуса, а след това ще стартира процедурата за изграждането на бързия транзитен коридор от „Владиславово” до „Почивка”. Следващата стъпка ще бъде внедряването на електронната система за таксуване на пътниците.