Едва 3-4 варненски автоморги притежават лиценз за дейността си от близо 20 в града. Най-търсените части за автомобили са за Фолксваген Голф, Рено, Пежо и Ситроен. Собствениците на катастрофирали коли пък са тези, които най-често продават возилата си. Това обясни пред Дарик управителят на един от варненските складове за бракувани коли Ваньо Кожухаров.
За да бъде лиценризана дадена автоморга, тя трябва да отговаря на определени изисквания. Нужно е да има бетонирано пространство, в което да се разположат шахти и маслоуловители. Трябва да се води отчет и да се описва какво количество желязо е предадено за скрап. Редовно се правят проверки и от КАТ и НАП. Кожухаров обясни, че след като фирмата му е била лицензирана работата и приходите му са намалели, но за сметка на това работи по-спокойно.
По негови наблюдения немските и френските автомобили са най-разпространени във Варна и най-често се търсят части за тях. Лидер в това отношение е любимото возило на доста българи – Голфът. Следват го Рено, Ситроен и Пежо, които по думите на Кожухаров са далеч по-чупливи от немските коли и съответно по-често се търсят части.
„Собствениците на Мерцедеси и БМВ-та се грижат повече за автомобилите си. Склонни са да заменят дадена част с друга независимо от цената. Не се пазарят толкова, а и колите им са по-скъпи. Както се казва Мерцедесът е вечна кола. Докато собствениците на Рено Клио или Фиат Пунто примерно са по-претенциозни и бавят плащането“, коментира управителят на автоморгата.
По-рядко се предлагат части за японски автомобили, тъй като при тях има свръхпроизводство и често се случва дадена кола от една и съща марка, произведена в една и съща година, да е с различни части от друга.
Автокрадци пък предлагат части за коли в интернет. При тях цената е в пъти по-ниска от предлаганата в автоморгата. „По този начин те пречат на бизнеса на тези, които сме лицензирани. Предлагат огледало на нов Мерцедес, което е откраднато. Неговата истинска стойност е около 700 лв., аз ще го продавам за 100, а те ще ви го дадат за 30 лв. Клиентът обаче не знае кое е крадено или не. И по този начин се изкупуват много такива части. Аз, ако исках, също можех да работя с крадени части, но си представете какъв срам е да дойде клиент и да види например бронята от своята кола за продан“, каза Кожухаров.
В последно време хит сред автокрадците са кражбите на навигации. „Точно за 4 минути може да влезе в колата и да свали GPS-а. Всяко превозно средство има слаби места и те ги знаят, тъй като са професионалисти. Правят една дупка под дръжката, бутат един лост и точно за минута са отворили вратата. След което за около 3 минути свалят навигацията от таблото и я продават за 300 – 400 лв., а тя струва много повече“, обясни управителят на автоморгата.