Ангелкова иска близо три пъти повече пари за туристическа реклама
Ангелкова иска близо три пъти повече пари за туристическа реклама / Dariknews.bg

Министерството на туризма иска средствата за национална реклама през следващата година да са 14 милиона лева, което е близо 3 пъти повече от досегашните. Това съобщи във Варна министърът на туризма Николина Ангелкова, която участва в среща с представители на местната власт, националните курорти и туристическия бранш.

В средата на юли ще се разглежда и стратегията за реклама на туристическите забележителности, като ще се отдели внимание на популяризирането на страната както в чужбина, така и на вътрешния пазар. „Предни няколко дни стартирахме кампания за насърчаване на българския туризъм, като целта е да покажем какво имаме, а инициативата за кампанията е на посолството на Израел. За да можем да рекламираме правилно, преди всичко трябва да рекламираме на нашите целеви пазари – там, откъдето идват най-големите записвания. Нужно е и да има фокус, особено след като нашата страна има толкова много туристически забележителности. Нямаме ресурс да рекламираме едновременно всичките си културни паметници, минерални извори и др. Затова отделяме внимание най-вече на първо място на морския ни туризъм, който формира 60% от приходите ни, и след това на зимните ни курорти. Така че нашият фокус е летният и зимен туризъм“, коментира Николина Ангелкова.

За популяризирането на България като туристическа дестинация в Индия се очаква да спомогне и предстоящото заснемане на три индийски филма. В тях участие ще вземат някои от най-големите звезди на Боливуд, както и вторият по популярност актьор в света след Брад Пит – Салман Хан. Продуцентите от индийските компании са предпочели България пред Румъния и Унгария. С оглед на очаквания интерес към България от туристи от Индия, Министерството на туризма е започнало разговори с външно министерство да се облекчат процедурите за издаване на визи.

От началото на летния туристически сезон се забелязва спад на руските и украински туристи с повече от 20%. Най-осезаемо това е по Северното черноморие, където в курорти като Кранево и Албена спадът е близо 60%. Увеличение има при броя на туристите от Израел и Полша – съответно с 20 и 10%, както и от Румъния с около 2%. Значителен е отливът и на гости от скандинавските страни и Германия.

Хотелиерите изразиха опасенията си, че сезонът започва много слабо, а в същото време концесионните такси са в размерите си от предишни години. Те се обединиха около желанието си за промяна в размера на таксите за концесия и преминаването от Министерството на регионалното развитие в Министерството на туризма. Министър Ангелкова увери представителите на бранша, че вече са започнати разговори по тази тема с МРРБ, като  е сформирана една съвместна междуведомствена група,  която проучва опитът на останалите държави.

„Практиката показва, че е необходима категоризация на плажовете. Идеята е, където е възможно, максимално да облекчим процедурите за концесия. Все пак дали ще има намаление на концесионните такси от догодина зависи от това какво ще покаже моделът, който се разработва в междуведомствената работна група. Не може просто да хвърляме обещания във въздуха, а след това те да не са оправдани. Предполагам, че до октомври ще сме готови с изчисленията, които сме направили, и след това ще обсъдим отново ситуацията с всички в туристическия бранш. Идеята е когато тези концесии минат в ръцете на Министерството на туризма да бъдат ефективни и да са от полза. Това, което гарантирам, е че процесът ще бъде плавен и няма да допусна да има хаос“, обясни Ангелкова.

Тя разкри, че съвместно с Харвард бизнес клуб вече е стартирала работата по изграждането на стратегическа карта, която трябва да даде ясна визия за развитието на туризма в България за период от 10 години. „В тази карта ясно са посочени нашите цели за няколко години напред и с кого ще се постигнат, какви ще са финансовите източници и предпоставките за растеж. От  следващия месец в изграждането на картата ще се включат всички министерства, които са свързани с туризма, така че да има синхрон. Написването на картата ще продължи до края на годината и на тази база ще създадем устойчивата визия за развитието на туризма“, каза ресорният министър.