жп гара Стара Загора
жп гара Стара Загора / DarikNews.bg
До 2023 година, когато бъдат завършени големите жп проекти от Пловдив до Бургас, пътниците ще могат да пътуват комфортно с влакове със скорост от 160 км/час, обеща транспортният министър Росен Желязков в Стара Загора.

Той присъства на полагането на първа копка за дългоочаквания ремонт на гаровия комплекс в областния град. Този район ще даде нов облик на града и ново усещане за модерност и удобство на пътуващите, посочи министър Желязков.

жп гара Стара Загора
DarikNews.bg


Вашето желание ще стане и наше желание, обеща и изп. директор на ДП НКЖИ инж. Красимир Папукчийски по повод настояването на старозагорци новата гара да бъде издържана в зелен цвят, цветът на Берое. По думите му, това ще стане след съгласуване с общината и проектантите.

Дейностите по ремонта трябва да приключат за две години, а дотогава на жп гарата ще бъде осигурено безпрепятственото преминаване и използването й от пътниците. В обхвата на проекта е включен ремонт и възстановяване на съществуващата жп инфраструктура и привеждане на гаровия комплекс в съответствие с европейските стандарти.

жп гара Стара Загора
DarikNews.bg


За нас е чест и голяма отговорност да реализираме този проект, постарали сме се да го разработим в съответствие с всички съвременни норми, които важат за обекти от подобен род в Европа и се надявам крайната реализация да покаже всичко това, посочи представител на консорциума ДЗД „Европейска жп гара Стара Загора“, изпълнител на проекта, който е на стойност 9 726 000 лева.

На полагането на първата копка на ремонта на жп гарата присъства и Господин Грозев, който работи на гаровия комплекс в Стара Загора от 16 май 1960 година. Започнал като  ръководител на движение, Грозев се пенсионира като началник на гарата.  

Сегашната сграда е проектирана в края на 60-те години миналия век за близо 2 млн лева, а първата копка е направена на 24 юни 1977 година. Строителството било замразено заради отклоняване на средствата за пострадалите от земетресението във Вранча, но след получаването на средствата в края на годината, дейностите започнали.

Гарата била строена на едно ниво, без подлези, но проектът бил коригиран и сградата става на два етажа, включват се и подлезите към града, спомня си дългогодишният жп  началник. На 16 юни 1982 година, пет години по-късно, гарата била завършена. Радостен съм, защото доживях да видя, че започва нов ремонт, споделя Господин Грозев.

жп гара Стара Загора


Приемното здание на жп гара Стара Загора е проектирано през 70-те години и оттогава не е извършван основен ремонт. С изпълнението на проекта то ще бъде изцяло ремонтирано като съществуващата инфраструктура ще бъде модернизирана и ще отговаря на европейските стандарти в железопътния транспорт. Ще се подобри организацията на обслужване в гарата и ще бъдат създадени необходимите удобства и комфорт за пътниците.

Ще бъдат въведени мерки за енергийна ефективност, ще се подменят всички инсталации, стенни, подови и таванни покрития, нови фасади и ще бъде изградена нова климатизация. Гарата ще разполага с четири асансьора, за да бъде осигурен достъп до всички нива на хора с намалена подвижност.

жп гара Стара Загора
DarikNews.bg


Изпълнител на обекта е ДЗЗД „Европейска гара – Стара Загора“, което включва фирмите: „Парсек Груп“ ЕООД, „Престиж бизнес-93“ ООД, „Бигла – III” OOД и „АТМ“ ЕООД. Стойността на договора е 9 726 944, 27 лв. без ДДС, а срокът му за изпълнение е 24 месеца.

Проект „Реконструкция на гаров комплекс Стара Загора – проектиране, строителство и авторски надзор“ се осъществява със съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие, чрез Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.