Министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков и кмета на София Йорданка Фандъкова направиха съвместна инспекция на жълтите павета в централната градска част на столицата.

Георги Димитров

Проверката се проведе на мястото на изпълнението на строително-монтажните дейности - по бул. „Цар Освободител“, пред Народното събрание, в участъка от ул. „15 ноември“ (БАН) до бул. „Васил Левски“.

Георги Димитров


Жълтите павета бяха наредени безобразно и трябва да бъдат пренаредени. Те не просто са символ на София, те са знакът на София и аз лично няма да допусна повече експерименти“. Това заяви кметът на София Йорданка Фандъкова по време на инспекция на жълтите павета в участъка пред Народното събрание, предаде БГНЕС.

„Както съм информирала министър Шишков още от първите дни направихме експертен съвет като поканихме едни от най-добрите специалисти. Те работиха много сериозно“, отбеляза столичният кмет и допълни, че са направили допълнителна проверка за основата, излезлите резултати от тестовете са отразени в предварителния протокол.

„След това най-важното беше, когато се пренаредят, да се намери начинът, по който когато се пренаредят, това да бъде устойчиво, трайно и всъщност това да бъде и моделът, по който следващите участъци в следващите години ще се правят тези ремонти, защото по-големи участъци не са ремонтирани от десетилетия и това е сериозният проблем – основата почти липсваше“, допълни Фандъкова.

По думите ѝ в момента експертната група препоръчва да се направи тестов участък, но не тук на място, а на площадка, на която се съхраняват паветата. „Този тестов участък в момента се изработва“, съобщи тя и уточни, че той трябва да бъде приет от Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН), като припомни, че тя беше човекът, който поиска жълтите павета да бъдат обявени за културна ценност, за да може да се запазят в годините напред. „Наложих санкция от 100 хиляди лева за нарушено паве на един от работниците на изпълнителите“, каза тя и отново подчерта колко безобразно наредени са паветата, като обяви, че този участък представлява 1,5% от целия проект и стойността му е 204 хил. лв., като нито един лев не е платен от тези пари. Фандъкова е категорична, че ще бъде платено, едва когато е сигурна, че работата е извършена качествено.

Служебният министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков се обърна към кмета на Столична община с думите, че проблемът е, че все още няма технологично решение как да бъде приключен този проблем. „Няма яснота на решението. Затова ви поканих, заедно със строителя, за да вземем ясни и категорични срокове, които към този момент не ги спазихте. Нищо друго няма, което да ме притеснява“, добави той.

Общинският съветник Методи Лалов поиска обяснение защо възложителят не си е свършил работата предварително и прехвърля вината на изпълнителя. „Ние с вас имаме възможност да дискутираме тези теми в Общинския съвет, в комисии, така че тук съм дошла, за да разговарям с министър Шишков, който ме е поканил. Ще отговоря на въпросите на министъра, ще информирам гражданите, с вас ще си продължим политическите и предизборни дебати, когато му дойде времето“, заяви столичният кмет.

Фандъкова посочи, че се работи по останалите участъци.

„Заместник-кметът по строителството направи консултации със свои колеги от Будапеща, от Истанбул, от Виена, така че през цялото това време се е работила сериозно, за да се намери наистина начинът, по който да бъдат пренаредени качествено“, обясни тя.

„Сега всички заедно трябва да помогнем на София. Не е важно, че идват местни избори. Важното е да бъде завършено и качествено. Очаквам от всички политически сили в СОС да бъдат активни, но конструктивно активни, за да можем да решим този проблем“, каза още Шишков.

Паветата, които са положени в централната част на столицата, са обявени за културно наследство и са класифицирани като културна ценност – културен ландшафт по смисъла на Закона за културното наследство.

Георги Димитров

Паважната настилка е символ на централната част на столицата с повече от 100 години история. Жълтите павета са подарък на София от Виена и са произведени в стара фабрика в унгарската столица Будапеща.

БГНЕС