Според експертизата на пода на купето, в пространството между стълбата и прозореца и в непосредствен контакт с предпазната решетка на отоплителните тела, са се намирали най-малко три пътнически чанти.
В резултат на значителното превишаване на допустимата температура от 23 градуса и наличието на възпрепятстващи топлообмена чанти, се е повишила температурата на повърхността на нагревателните тела, на самата предпазна решетка и на поставения в близост багаж.
Експертизата не изключва възможността вследствие на високата температура да е нарушена целостта на флакон от рода на дезодорант или парфюм от багажа на някои от пътниците. Възможно е и изтичане на съдържащата се в него смес от различни горими газове.
Съгласно свидетелските показания, връхните дрехи на повечето пътнички са били закачени на прозореца, като покривали масичката и са се опирали в чантите. Тази своеобразна завеса е способствала за натрупването на горимите газове и е възпрепятствала разпространението им в останалата част на купето.
В следващите секунди материалите, които са подложени на топлинно въздействие, са се разтопили и разтекли – надолу към източника на топлина, от което е последвало неизбежното им и моментално възпламеняване. Веднага след това се е възпламенила и газо-въздушната смес.
Такова развитие на процеса се характеризира с моментно припламване в областите, в които газо-въздушната смес е достигнала долната граница на възпламеняване. В последствие е възникнало “оттегляне” на горенето към зоната на първоначалното възпламеняване, където е имало други горими газове и готови за възпламеняване твърди горими вещества – чанта, връхни дрехи и перде.
Те все още са съдържали в себе си неизгорели горими газове и са били с достатъчно нагрети повърхности за продължаване на горенето. Това развитие на нещата се потвърждава и от свидетелските показания на очевидци, според които първоначалните пламъци са забелязани в зоната на чантите под прозореца и по пердето и дрехите. Такова развитие на горенето обяснява и специфичните следи от обгарянията по връхната дреха на свидетел от 6-то купе, която е единственото неизгоряло веществено доказателство от 6 то купе.
В експертизата се казва, че „този механизъм на възникване, развитие и разпространение на горенето е най-вероятен, тъй като обединява по най-достоверен и доказуем начин данните от свидетелските показания, от проведените огледи, от иззетите веществени доказателства и от служебната документация”.